Комплексна дисципліна. Історія української мови та діалектологія
Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Історія української мови та діалектологія
Код дисципліни
ННД 05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 9 Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію.
ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів: Вступ до мовознавства, Лексикологія й фразеологія, Фонетика СУМ;
2. Знання теоретичних основ загального мовознавства, фонетики сучасної української мови;
3. Володіння методикою фонетичного аналізу; принципами збору, накопичення, обробки та пошуку інформації;
4. Уміння записувати текст у фонетичній транскрипції, працювати зі словниками.
Зміст навчальної дисципліни
У І ч. мета дисципліни – ознайомити студентів з основоположними поняттями української діалектології, взаємодією основних форм існування української мови (літературної й діалектної), надати знання про системно-структурні ознаки основних діалектів української мови, методи їх фіксації й аналізу;
Студенти знайомляться з основними поняттями діалектології, методами збирання та дослідження діалектних матеріалів, з історією становлення діалектології як науки, з основними центрами та напрямами сучасних наукових досліджень. Особливу увагу присвячено детальному вивченню всіх діалектів у межах трьох наріч української мови, знайомству з малими етнічними групами українців (лемками, гуцулами, бойками та ін.). Студенти працюють зі словниками діалектної лексики, діалектними текстами, художньою літературою та публіцистикою, які створені на діалектній основі, знайомляться з аудіо- та відеоматеріалами за участю діалектоносіїв.
У ІІ ч. розглядають закономірності розвитку мовної системи в діахронії; зв’язки історії мови з іншими соціо-гуманітарними науками, лінгвістичні й історичні джерела вивчення, періодизацію. Історію фонетико-фонологічної й граматичної систем вивчають на проміжку від явищ пізнього праслов’янського періоду VI–VII століття до сучасного стану з наголосом на найважливіших внутрішніх і зовнішніх чинниках її розвитку, явищ аналогії у розвитку частин мови тощо. Дисципліна формує теоретичну й практичну базу для вивчення «Історії української літературної мови».
сформувати знання про походження та основні етапи формування системи української мови з протоукраїнських діалектів до сучасного стану. Студенти вивчають причини, механізми та наслідки конкретних змін у всіх підсистемах української мови, що відбувалися відповідно до внутрішніх законів чи зовнішніх чинників.
Рекомендована та необхідна література
Сердега Л. Р. Сагаровський А. А. Українська діалектологія: навч. посібн. Харків, 2011.
Суховій О. О. Українська діалектологія. Навч. посібн. для практ занять. К.: Фенікс, 2014.
Жовтобрюх М. А. Історична граматика української мови / М. А. Жовтобрюх, О. Т. Волох, С. П. Самійленко, І. І. Слинько. К.: Вища школа, 1980. 320 с.
Жовтобрюх М.А. (та ін.) Історія української мови. Фонетика. Київ, 1979. 367 с.
Історія української мови. Хрестоматія: навч. посібник для студ. філол. фак. вищ. навч. закладів / Упоряд. С. Я. Єрмоленко, А. К. Мойсієнко. К.: Либідь, 1996. 288 с.
Історія української мови: Синтаксис / Відп. ред. А. П. Грищенко. Київ, Наук. думка, 1983. 504 с.
Наєнко Г.М. Історична морфологія української мови: динаміка граматичної форми: навч. посібник. Київ, ВПЦ «Київський університет», 2010. 136 с.
Наєнко Г.М. Курс лекцій з історії української мови. Фонетика. К.: ВПЦ «Київський університет», 2002. 118 c.
Русанівський В.М. Історія української літ. мови. К: АртЕк, 2001. 392 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота
Заходи: усна відповідь, письмова відповідь, реферат, доповідь, презентація, запис діалектного мовлення, завдання підсумкового контролю.
Методи та критерії оцінювання
Форма підсумкового контролю – проміжний контроль.
За видами робіт студент може набрати таку кількість балів:
усна відповідь – 5–8,
письмова робота (аналіз тексту) – 2–4,
реферат, доповідь, презентація – 6–10,
запис діалектного мовлення – 6–10,
завдання підсумкового контролю – 11–20.
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контрою, зазначених вище. Семестрове оцінювання формує бал проміжного контролю (максимальна кількість балів – 100, а мінімальна – 60). Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
30% від загальної суми балів, одержаних упродовж семестру, входять до семестрової кількості балів комплексної дисципліни «Історія української мови та діалектологія».
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни