Теорія української мови в сучасних наукових парадигмах
Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Теорія української мови в сучасних наукових парадигмах
Код дисципліни
ОК 03
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати
сучасні методики і
технології, зокрема
інформаційні, для
успішного й ефективного
здійснення професійної
діяльності та забезпечення
якості дослідження в
конкретній філологічній
галузі.
ПРН 7. Аналізувати,
порівнювати і
класифікувати різні
напрями і школи в
лінгвістиці.
ПРН 9. Характеризувати
теоретичні засади
(концепції, категорії,
принципи, основні поняття
тощо) та прикладні аспекти
обраної філологічної
спеціалізації.
ПРН 11. Здійснювати
науковий аналіз мовного,
мовленнєвого й
літературного матеріалу,
інтерпретувати та
структурувати його з
урахуванням доцільних
методологічних принципів,
формулювати узагальнення
на основі самостійно
опрацьованих даних.
ПРН 16. Використовувати
спеціалізовані
концептуальні знання з
обраної філологічної галузі
для розв’язання складних
задач і проблем, що
потребує оновлення та
інтеграції знань, часто в
умовах
неповної/недостатньої
інформації та суперечливих
вимог.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:
- засвоєння фундаментальних понять і термінологічної бази нормативних
дисциплін із курсу «Сучасна українська м ова» (дисципліни: фонологія,
лексикологія і лексична семантика, морфологія, синтаксис, стилістика);
- знання лінгвістичної метамови, ключових понять і термінів наукової лінгвістики;
- уміння застосовувати лінгвістичні знання у прикладних аспектах;
- володіння комунікативними навичками реалізації евристично-пошукової,
пояснювально-інформувальної, контрольної, оцінювальної, заохочувальної
стратегій педагогічного дискурсу.
Зміст навчальної дисципліни
1.Мета дисципліни полягає у формуванні знань про стан теоретичних досліджень у сучасній українській мові, зокрема у граматиці (формально-
граматичний, структурно-семантичний та комунікативний аспекти), лінгвосемантиці та у прагматичних напрямах розвитку сучасної лінгвістичної теорії.
Навчальна дисципліна «Т еорія української мови в сучасних наукових парадигмах»
є складником освітньо-наукової програми підготовки фахівців у галузі знань 03
«Гуманітарні науки» освітньо-кваліфікаційного рівня "М агістр", спеціальності
«Ф ілологія. Українська мова та література». Дисципліна входить до блоку
обов’язкових дисциплін; ґрунтується на фундаментальних положеннях зарубіжної
та вітчизняної лінгвістики, комунікативному підході до навчання.
Я к науково-дослідницький складник освітньої програми «Українська філологія та
західноєвропейська м ова» курс передбачає методи й технології семінарських
занять, презентації теоретичних розробок, що сприяють формуванню та
поліпшенню науково-дослідницьких навичок магістрантів.
Рекомендована та необхідна література
1. Загнітко А. П. Теоретична граматика сучасної української мови. Морфологія,
синтаксис. - Донецьк: Т О В »Б К Ф «Б А О », 2011. - 992 с
2. Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови. - Вінниця
«Поділля-2000», 2003. - 464 с.
3. Кучеренко І. К. Актуальні проблеми граматики. - Львів «С віт», 2003. - 227 с.
4. Масицька Т Є. Типологія семантико-синтаксичних реченнєвих залежностей.
- Луцьк:ПВД «Твердиня», 2016 -416 с.
5. Пещак М. М. Комунікативний синтаксис. - Київ: Довіра, 2000. - 151 с.
6. Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія. - Полтава: Довкілля-К, 2011. -
843 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на
яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форм контрою,
описаних у п. 7.1.
Студенти, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критично-
розрахунковий мінімум - 36 балів, до складання іспиту не допускаються. Для
студентів, які упродовж семестру не досягли мінімального рубіжного рівня оцінки,
у кінці семестру проводиться підсумкова семестрова контрольна робота або
оцінюються реферати за темами курсу. М аксимальна оцінка за додаткові форми
оцінювання не може перевищувати 40% максимальної підсумкової суми балів за
семестр - 24 бали.
Семестрову підсумкову оцінку формують бали, які студент отримав упродовж
семестру, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за
таким алгоритмом:
60 балів (60%) — семестровий контроль
40 балів (40%) — ісп и т.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни