Національна мовна особистість у сучасних лінгвістичних вимірах

Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Національна мовна особистість у сучасних лінгвістичних вимірах
Код дисципліни
ОК 04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в в конкретній філологічній галузі. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з обраної філологічної галузі для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/ недостатньої інформації та суперечливих вимог. ПРН 17.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни: 1. Успішне опанування курсів бакалаврату. 2. Вільне володіння українською мовою (усно та письмово). Студент повинен знати: норми сучасної української мови, історію української мови, історію української літературної мови; вміти аналізувати й критично оцінювати власне та чуже мовлення, аргументувати власний погляд на проблемні питання; організовувати процес свого навчання й самоосвіти. 3. Володіння техніками та методиками традиційного лінгвістичного аналізу одиниць усіх рівнів організації системи української мови; елементарними навичками роботи з інформацією в інтернет-ресурсах, виокремлення достовірного матеріалу в інформаційному полі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни - ознайомити студентів із теорією лінгвоперсонології, окреслити коло актуальних проблем дослідження національної мовної особистості та мовної свідомості в синхронії та діахронії у проєкції на проблеми сучасного українського мовознавства; формувати уміння й навики застосовувати набуті знанні в процесі вивчення колективної та індивідуальної мовних особистостей. Студенти знайомляться з основними поняттями сучасної лінгвоперсонології, історією дефініцій відповідних термінів, типами мовних особистостей, проблемами дослідження індивідуальної та колективної мовних особистостей, а також національної мовної особистості в контексті національної культури. Особливу увагу звернено на структуру національної мовної особистості в динаміці, зокрема на вербально-семантичний, лінгвокогнітивний (пов’язаний із концептуальною та мовною картинами світу українців) та мотиваційний рівні, одиниці цих рівнів та методику їх дослідження; на структуру мовної свідомості індивіда, колективу й етносу; окреслено чинники, що впливають на формування мовної особистості, у т.ч. національної мовної особистості.
Рекомендована та необхідна література
1. Вєнжинович Н. Фраземіка української літературної мови в контєксті когнітології та лінгвокультурології. - Ужгород, 2018. 2. Глуховцева К. Мовна особистість сучасного студента та її історико-культурний тезаурус // Культура слова. - Вип. 81. - 2014. - С. 111-і 14. 3. Гнатюк Л. П. Оказіональна деривація як вияв специфіки народного мовомислєння (на матеріалі «Галицько-руських народних приповідок») // Українська мова. - Вип. 2(82). - 2022. - С. 23-37. 4. Голубовська і . О. Етнічні особливості мовних картин світу. - К., 2004. 5. Єрмоленко С. Я. Національна свідомість і виховання української мовної особистості // Єрмоленко С. Я. Нариси з української словесності (стилістика та культура мови). - К., 1999. - С. 353 - 358. 6. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: словник-довідник. - К., 2006. 7. Загнітко А. П. Теорія лінгвоперсонології. - Вінниця, 2017.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форм контролю, описаних у п. 7.1. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових форм оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують «зараховано». Студенти, які не набрали мінімально позитивної кількості балів - 60, отримують «незараховано». Студентам, які за семестр набрали в сумі менше ніж 60 балів, для отримання заліку необхідно скласти матеріал за темами, за якими є заборгованість, шляхом написання рефератів, наукових повідомлень або ж за потреби виконати контрольну роботу. 7.3. Шкала відповідності оцінок Зараховано / Passed 60 - 100 Не зараховано / Fail 0 - 59
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни