Слов’янська фразеологія в етнолінгвістичному аспекті
Освітня програма: Східнослов"янська філологія та англійська мова:теор.і пр.студ.:білор. та українська мови і літ.
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Слов’янська фразеологія в етнолінгвістичному аспекті
Код дисципліни
ВБ1.6
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН1.ПРН2.ПРН4.ПРН6. Повний перелік результатів навчання за ОП подано в пункті «Профіль програми».
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсів: Лексикологія і лексикографія білоруської мови; Стилістика білоруської мови; Принципи етимологічного аналізу лексики слов’янських мов; Історія білоруської культури; Фольклор західних і східних слов’ян; студенти повинні знати теоретичні основи загального мовознавства, володіти методикою семантичного аналізу, елементарними навичками пошуку, накопичення, аналізу й синтезу інформаціі
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування професійних компетентностей магістрантів на основі системи знань про взаємодію національної (білоруської) мови і культури з погляду лінгвоцентризму та антропоцентризму в контексті європейських теоретичних засад і лінгвокультурних традицій. Дисципліна викладається у 3 семестрі, складає 5 кредитів ECTS. У курсі передбачено 2 змістові модулі: Модуль 1 «Етнолінгвістика як міждисциплінарна наука», Модуль 2: «Національно-культурна семантика білоруської фразеології на загальнослов’янському тлі». Форма підсумкового семестрового контролю – іспит.
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Аксамітаў А.С. Беларуская фразеалогія. Мінск, 1978.
Іваноў Я.Я. Афарыстычныя адзінкі ў беларускай мове: манаграфія. Магілёў, 2017.
Караткевіч І.І. Сучасная беларуская мова. Лексікалогія. Лексікаграфія. Фразеалогія: Вучэбны дапаможнік. Кіеў, 2019.
Коваль В.И. Восточнославянская этнофразеология: деривация, семантика, происхождение. Гомель, 1998.
Лепешаў І. Фразеалогія сучаснай беларускай мовы: Вучэб. дапам. для філал. фак. ВНУ. Мінск: Выш. шк., 1998.
Додаткова та електронні ресурси:
Калита И. В. Очерки по компаративной фразеологии II. Цветная палитра в национальных картинах мира русских, беларусов, украинцев и чехов. Ústí nad Labem, 2017.
Малый русско-белорусский словарь пословиц, поговорок и фразеологизмов. URL: http://surl.li/oyuvq
Славянская фразеология в свете современных лингвистических парадигм. Гомель, 2018. URL: http://surl.li/bcwoc
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні і практичні заняття, керівництво самостійною роботою та контроль за її виконанням, індивідуальні консультації, іспит.
Методи та критерії оцінювання
Навчання відбувається у формі лекцій, практичних занять, самостійної роботи. Упродовж семестру після лекцій з відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання згідно з видами робіт і формами контролю: відповіді на семінарському занятті (max. 8, min. 2), доповнення на семінарському занятті, участь в дискусії (max. 4, min. 2), доповідь-аналіз наукової літератури (max. 8, min. 4), написання і захист реферату (max. 10, min. 7), презентація (max. 10, min. 7), підсумкова контрольна робота або тест (max. 20, min. 14).
Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання на іспиті (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
українська, білоруська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни