Виробнича практика (українська мова і література)

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Виробнича практика (українська мова і література)
Код дисципліни
ОК 14
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
14
Результати навчання
ПРН 8. Знати методологію наукового дослідження з методики навчання і втілювати їх у науковій роботі. ПРН 9. Знати основи менеджменту та принципів організації процесу навчання в старшій профільній школі. ПРН 12. Знати теоретичні засади організації міжнародної науково-дослідницької діяльності в галузі освіти і провадити наукові дослідження на їх основі. ПРН Ав. 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та умов освітнього процесу, приймати рішення в ситуаціях навчального процесу. ПРН Ав. 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. ПРН Ав. 5. Готовність організовувати та управляти процесом навчання мов і літератур у старшій профільній школі. ПРН К. 1. Здатність користуватися українською та англійською мовами в ситуаціях професійної взаємодії. ПРН К. 2. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного проходження практики студенти повинні опанувати такі дисципліни: Українське літературознавство ХІХ-ХХ ст., Інтелектуальна еволюція української літературної мови, Українське мовознавство ХІХ-ХХ ст. у світовому контексті, Педагогіка, Інформаційні технології та навчально-методичне забезпечення процесу навчання мов і літератур у старшій школі, Методологічні засади та сучасні концепції навчання української мови у старшій профільній школі. Також студенти повинні знати: систему української мови, вільно володіти усним та писемним мовленням, уміти аналізувати мовні та літературні явища; теоретико-методичні основи навчання української мови та літератури; теоретичні засади моделювання технологій навчання; уміти: ефективно вибудовувати процес навчання української мови та літератури відповідно до завдань і умов навчання.
Зміст навчальної дисципліни
Мета практики – формування у студентів умінь працювати на посаді вчителя української мови та літератури старшої профільної школи, розробляти, упроваджувати та апробувати власні технології навчання української мови та літератури.
Рекомендована та необхідна література
1. Іванченко А.В., Дубасенюк О.А. та ін. Педагогічна практика: Навчально-методичний посібник. – Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2005. – 126 с. 2. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах: Підручник для студентів–філологів / За ред. М. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2000. 3. Олійник І. С., Іваненко В. К., Рожило Л. П., Скорик О. С. Методика викладання української мови в школі. – К., 1989. 4. Кочан І. М., Захлюпана Н. М. Словник–довідник з методики викладання української мови. – Львів, 2005. – 306 с. 5. Гурвич П. Б. Теория и практика эксперимента в методике преподавания иностранных языков / П. Б. Гурвич. – Владимир : ВГПИ, 1980. – 104 с. 6. Методологія, методика і методи організації науково-педагогічних досліджень // Методологія наукової діяльності : навч. посіб., вид. 3-тє, переробл. / Д.В. Чернілевський, М.І. Томчук, О.А. Дубасенюк, О.Є. Антонова, В.ІІ. Захарченко, О.В. Вознюк, Н.З Сіранчук / за ред. Д.В. Чернілевського, Вінниця : Нілан-ЛТД, 2012. – С. 216-241;
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Види робіт та форми їх контролю Пасивна практика (1 тиждень) Відвідування та аналіз уроків учителя (студент має відвідати уроки учителя (в обсязі 15) в тих класах, у яких буде працювати на посаді вчителя, познайомитися з класами, скласти психологічні характеристики класів). Активна практика (10 тижнів) Робота на посаді вчителя української мови та літератури: студент має проводити уроки української мови та літератури. Загальна кількість уроків має скласти не менше 60-ти. Розробка, упровадження та апробація власної технології навчання. Проведення 1-2 залікових уроків з української мови, 1-2 залікових уроків з української літератури. Укладання залікової документації/ Написання психологічної характеристики класу. Розробка планів-конспектів уроків. Захист звітної документації. Участь в обговоренні результатів педпрактики. Дисципліна завершується дифзаліком.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка за залік складається із балів, отриманих упродовж періоду практики: 1) пасивна практика (15 балів); 2) активна практика (67 балів). Кожне відвідане студентом заняття на період практики оцінюється в 1 бал: 15 занять х 1 = 15 балів. Кожне проведене заняття оцінюється в 1 бал: 150 занять х 1 = 150 балів, які за пропорцією переводяться у шкалу, де найвищий бал 67; 3) психологічна характеристика класу (5 балів); 4) плани-конспекти залікових уроків (8 балів); 5) захист звітної документації (5 балів). Максимально студент може набрати 100 балів та мінімально – 60 балів за результатами навчання: РН 1.1-1.4; РН 2.1-2.7; РН 3.1-3.3, РН 4.1-4.6.
Мова викладання
Українська