Ідейні стратегії та тенденції розвитку української літератури XIX-XX ст.

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Ідейні стратегії та тенденції розвитку української літератури XIX-XX ст.
Код дисципліни
ОК 04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 1. Знати та вміти аналізувати основні поняття, категорії, концепції, втілювати стратегії та аналізувати тенденції розвитку української літератури, історію становлення та розвитку українського літературознавства, вплив фольклору на розвиток української літератури; застосовувати зазначені знання та вміння у професійній діяльності. ПРН Ав. 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань для самовдосконалення та ефективної організації навчального процесу. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу магістранти повинні знати історію й періодизацію української літератури на рівні програми бакалаврату; літературознавчий термінологічний апарат; уміти оперувати літературознавчими термінами, критично мислити та висловлювати власні думки усно й письмово, аналізувати літературний текст, даючи йому об’єктивну оцінку; володіти навичками: використовувати знання із теорії літератури під час аналізу художніх творів; визначати жанрово-стильові особливості аналізованого тексту, його тематику та проблематику; класифікувати літературні твори – за тематикою, проблематикою, жанрово-стильовими ознаками, виокремлюючи найприкметніші особливості.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сформувати в магістрантів компетентність в основних ідейно-тематичних, образних, стильових, естетичних аспектах розвитку української літератури ХІХ – ХХ століть; сформувати вміння іінтерпретації української літератури вищезазначених періодів у взаємозв’язку з ідеологічно-політичним контекстом доби і світовими тенденціями. Анотація. Дисципліна висвітлює основні етапи розвитку української материкової й еміграційної літератури ХІХ – ХХ століть в контексті протистояння чи взаємодії національного й естетичного критеріїв; орієнтована на ознайомлення студентів з впливом літератури на формування колоніального, антиколоніального, постколоніального дискурсів та образів українців у них; розкриває питання різноманітності стилів в українській літературі зазначених періодів (сентименталізм, класицизм, реалізм, романтизм, модернізм, авангардизм, постмодернізм); покликана дати ідеологічно незаангажовану (постколоніальну) інтерпретацію української літератури, переосмислити канон.
Рекомендована та необхідна література
1. Агеєва В. За лаштунками імперії. Київ, «Віхола», 2021. 360с. 2. Гундорова Т. Колоніяльність як перевдягання: «Малоросійський маскарад» Івана Котляревського. Harvard Ukrainian Studies. 2011–2014. Vol. 32–33. P. 397–416. 3. Ковалів Ю. Історія української літератури: Кінець ХІХ – поч. ХХІ ст. В 10-ти т. К. : ВЦ «Академія», 2013. Т. 2. 624с. 4. Ковалів Ю. Історія української літератури: Кінець ХІХ – поч. ХХІ ст. В 10-ти т. К. : ВЦ «Академія», 2014. Т.3. 472 с. 5. Ковалів Ю. Історія української літератури: Кінець ХІХ – поч. ХХІ ст. В 10-ти т. К. : ВЦ «Академія». 2015. Т. 4. 576 с. 6. Ковалів Ю. Історія української літератури: Кінець ХІХ – поч. ХХІ ст. В 10-ти т. К. : ВЦ «Академія», 2017. Т. 5. 544 с. 7. Літературознавча енциклопедія: У 2 т. / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. К. : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1. 608 с. 8. Юрчук О. У тіні імперії: Українська література у світлі постколоніальної теорії : монографія. Київ : ВЦ «Академія», 2013. 224с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс викладається українською мовою та поєднує такі форми навчання: лекції, практичні заняття, самостійна та дослідницька робота, проєктна робота. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: відповіді на практичних заняттях, участь в обговоренні/дискусії; виконання індивідуального завдання/презентації; творчий проєкт; модульна контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології. Дисципліна завершується іспитом.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання аудиторної роботи (макс. 20 балів, мін. 10 балів), індивідуального завдання / презентації (макс. 11 балів, мін. 7 балів), творчого проєкту (макс. 11 балів, мін. 7 балів) та модульних контрольних робіт (макс. 18 балів, мін. 12 балів). Іспит проводиться у формі письмових відповідей, питання яких стосуються як теоретичного матеріалу, так і змісту прочитаних художніх текстів. На іспиті оцінюються такі результати навчання: РН 1.1-1.5; РН 2.1-2.3, РН 3.2. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська мова