КД Комп'ютерні технології лінгвістичного аналізу українського тексту
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
КД Комп'ютерні технології лінгвістичного аналізу українського тексту
Код дисципліни
ДВС.3.05
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
10
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 22.1 На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення. ПРН 22.2 Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури. ПРН 22.3 Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсів: Науковий образ світу; Вступ до мовознавства; Сучасна українська літературна мова; Інформаційні технології; Прикладна лінгвістика; Комп’ютерна лінгвістика. Знання теоретичних основ загального мовознавства, структури мови та відношень між мовними рівнями загальної, одиниць фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови; комп’ютерної лінгвістики. Володіння методикою аналізу мовних одиниць різних рівнів та основними інформаційними технологіями, головними навичками роботи з комп’ютерною технікою. Уміння виконувати інтелектуальний аналіз даних, проводити відбір текстів різних стилів і жанрів та здійснювати їхню підготовку для розв’язування подальших прикладних задач.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – вивчення основних теоретичних понять та прикладних розробок у сфері текстових інформаційних технологій; ознайомлення студентів із основними принципами, способами й вимогами до моделювання мовних одиниць та конструювання нових лінгвістичних об’єктів, способами графічного зображення моделей, типами лінгвістичних моделей і баз даних різної будови та призначення, оволодіння навичками роботи з українськими й зарубіжними лінгвістичними програмними продуктами та можливостями моделювання тексту на різних рівнях; окреслення шляхів практичного застосування отриманих знань, умінь і навичок; удосконалення здатності до алгоритмічного мислення.
Рекомендована та необхідна література
Дарчук Н.П. Комп’ютерна лінгвістика (автоматичне опрацювання тексту). Підручник. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2008. 351 с. Зубань О.М. Комп’ютерне лексикографічне моделювання морфемної системи української мови: монографія. Київ: Київський університет, 2020. 259 с. Петрасова С.В. Сучасні інформаційні технології в лінгвістиці: навч. посіб. С.В. Петрасова, Н.Ф. Хайрова. Харків: ФОП Панов А.М., 2020. 124 с. Стахмич Ю. С. Комп’ютерне моделювання природної мови (на матеріалі систем програмного забезпечення перекладу). Автореф. дис. … канд. філол. н. 10.02.15 – загальне мовознавство. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2015. 22 с. Старко В.Ф. Комп’ютерні лінгвістичні проекти гурту r2u: стан та застосування. Українська мова. 2017. №3. С. 86-100. Mova.info. Лінгвістичний портал. URL: http://www.mova.info/ Проєкт Lang-uk. Спільнота фахівців з комп’ютерної обробки текстів. URL: https://lang.org.ua/uk/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи викладання: пояснювально-ілюстративний; частково-пошуковий; дослідницький; проблемного викладу спрямовані на організацію і проведення навчання, стимулювання і мотивацію студентів; контроль і самоконтроль. Форми навчання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота, індивідуальна чи групова консультація. Методи навчання: словесні, наочні, практичні, інтерактивні, а саме: відповіді на семінарських заняттях; доповнення, участь у дискусії; практичні завдання; виконання різнотипних тестів; аналітична доповідь.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 3 балів на кожному із 7 занять, виконання практичних завдань – макс. 6 бали на кожному із 7 занять, аналітична доповідь – макс. 16 балів, написання тестів – макс. 3 бали на кожному із 7 занять. Максимальна кількість балів – 100, а мінімальна – 60. Проміжний контроль виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру. Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни