Сучасна українська мова. Ч.1. Лексика. Фразеологія
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Сучасна українська мова. Ч.1. Лексика. Фразеологія
Код дисципліни
ОК 9
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН 7 Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів.
ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 11 Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами.
ПРН 15 Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати весь обсяг матеріалу, що передбачений програмою «Українська мова» у середній та старшій школі. Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; планувати і оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби. Володіти елементарними навичками роботи з інформацією у інтернет-ресурсах; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання різнопланових інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у студентів систематизованих наукових знань про базові поняття й проблемні питання лексики, фразеології та лексикографії.
Дисципліна «Сучасна українська мова. Лексикологія. Фразеологія» належить до переліку обов’язкових дисциплін та викладається у І семестрі І курсу бакалаврату – відповідно до навчального плану програми Українська мова і література та західноєвропейська мова. Предметом навчальної дисципліни є вивчення природи і суті слова, його значення та закономірностей функціонування; структури словникового складу української мови, шляхи його поповнення; динаміки лексичних змін і сфер функціонування слова. Крім власне лексикології, у межах навчального курсу коротко розглядається «Фразеологія», що вивчає стійкі словосполучення, та «Ономастика» – наука про власні назви, а також «Лексикографія» – наука про укладання словників.
Цей курс є початковим етапом навчання студента-словесника і саме тому містить вступну тему: «Сучасна українська мова як предмет наукового вивчення».
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика: Підручник/ за ред. А.К.Мойсієнка. К., 2013.
Додаткова:
Бабич Н.Д. Практична стилістика і культура української мови. Львів, 2003.
Волох О.Т. Сучасна українська літературна мова. К., 1986.
Етимологія української мови: Навч. пос. для вищих навч. закладів. К., 2003.
Лисиченко Л.А. Лексико-семантична структура української мови. Х., 1997.
Мацько Л.І., Сидоренко О.М., Мацько О.М. Стилістика української мови: Підручник. К., 2003.
Русанівський В.М., Пилинський М.М., Єрмоленко С.Я. Українська мова. К., 1987.
Сучасна українська літературна мова/ за ред. А.П.Грищенка. К., 2002.
Ужченко В.Д., Ужченко Д.В. Фразеологія сучасної української мови: Посібник. Луганськ, 2005.
Українська мова/ за ред. П.С.Дудика. К., 1988. Ч.1.
Українська мова. Лексикологія. Фразеологія. Словотвір: Навч.-мет. комплекс. Кам'янець-Подільський, 2004.
Ющук І.П. Українська мова. К., 2003.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота
Заходи: усна відповідь, доповнення, участь у дискусії, проміжний тест, індивідуальне творче завдання, завдання підсумкового контролю.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання за видами робіт студент може набрати таку кількість балів:
Усна відповідь (домашнє завдання) – від 1 до 2
Доповнення, участь у дискусії – від 1 до 2
Проміжний тест – від 7 до 10
Індивідуальне творче завдання – від 7 до 10
Семестрова кількість балів: від 36 до 60
Форма підсумкового контролю – іспит у формі тесту: від 24 до 40
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни