Комплексна дисципліна «Психологія травми і травмуючих подій»
Освітня програма: Соціальна реабілітація
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна «Психологія травми і травмуючих подій»
Код дисципліни
ОК 4
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
8
Результати навчання
ПР 1; ПР 8; ПР 9; ПР 10; ПР 13; ПР 18; ПР 21; ПР 22; ПР 23; Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми"
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: теоретичні основи соціально-реабілітаційного супроводу.
Вміти: працювати в групі, раціонально використовувати час, чітко розподіляти доручення з метою отримання максимального результату; орієнтуватися в пошукових системах глобальних комп'ютерних мереж, вибираючи терміни для формулювання запиту і стратегію пошуку; вибирати інформаційні ресурси згідно виробленим або вказаним критеріям; критично аналізувати одержувану інформацію, виділяти в ній найбільш істотне; співвідносити і систематизувати отримані знання та практичний досвід з досліджуваної дисципліни.
Володіти: навичками роботи з науковою та методологічною літературою.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – підготовка майбутніх соціальних працівників до соціального та психологічного супроводу осіб та соціальних систем, які отримали травматичний досвід щодо впливу на психіку та соціальні стосунки, засвоєння основних принципів, стадій та моделей роботи з психологічною травмою. Приділяється увага аналізу методологічних принципів соціального та психологічного супроводу осіб з психологічною травмою, взаємозв'язку з іншими реабілітаційними дисциплінами, специфіці професійного супроводу при різних формах реактивності людини на психотравмуючу подію. Розглядаються сучасні напрямки та підходи у роботі з травмою. У першому змістовному модулі розглядаються предмет, завдання, принципи роботи з травмою. Другий модуль присвячений розумінню та розпізнаванню травматичного впливу стресових подій на психіку людини, третій модуль – технологіям та моделям роботи з травмою.
Рекомендована та необхідна література
Герман Дж. Психологічна травма та шлях до видужання. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2019. – 424 с.
Горностай П.П. Колективна травма як проблема соціальної та політичної психології // Проблеми політичної психології. – 2018. – Вип. 7.
Кісь О. Колективна пам’ять та історична травма: теоретичні рефлексії на тлі жіночих спогадів про Голодомор // Україна Модерна, 2013, 22 листопада.
Лубківський І. Колективна травма українців: її позитивні та негативні наслідки, що з нею робити і навіщо // Українська правда, 2019, 12 лютого.
Невидимі наслідки війни. Як розпізнати? Як спілкуватись? Як допомогти подолати? Довідник для широкого кола фахівців / К. Возніцина, Л. Литвиненко. – Київ, 2020. 192 с.
Огієнко В. Посттравматичний стресовий синдром і колективна травма в особистих наративах свідків Голодомору // Україна Модерна, 2018, 6 квітня.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, семінарське заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. Творчі та репродуктивні завдання з самостійної роботи – до 5 балів за кожне
2. Підготовка доповідей та рефератів – до 10 балів за кожне
3. Модульна контрольна робота – до 15 балів
- підсумкове оцінювання у формі іспиту – до 40 балів
За результатами роботи протягом семестру студент отримує підсумкову оцінку за 100-бальною системою, яка розраховується як накопичення оцінок за модуль у семестрі та оцінки за іспит.
При цьому, кількість балів:
1-34 відповідає оцінці «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням дисципліни;
35-59 відповідає оцінці «незадовільно» з можливістю повторного складання;
60-64 відповідає оцінці «задовільно» («достатньо»);
65-74 відповідає оцінці «задовільно»;
75 - 84 відповідає оцінці «добре»;
85 - 90 відповідає оцінці «добре» («дуже добре»);
91 - 100 відповідає оцінці «відмінно»
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни