Конституційне право

Освітня програма: Педагогіка вищої школи

Структурний підрозділ: Факультет психології

Назва дисципліни
Конституційне право
Код дисципліни
ННД.14
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Здатність аналізувати й узагальнювати особливості правового регулювання, існуючі концепції, доктрини, позиції експертів щодо питань, які складають предмет навчальної дисципліни, а саме: форм правління та політико-територіального устрою зарубіжних країн, засад конституційно-правового статусу парламенту, глави держави, організації виконавчої влади, організації та здійснення місцевого самоврядування в зарубіжних країнах; застосовувати приписи конституції та аналізувати конституційну практику організації і здійснення державної влади, аналізувати чинне законодавство та існуючу практику з точки зору конституційно-правової теорії; з’ясовувати вплив чинників політичного, економічного, культурного і морального характеру на конституційно-правові норми і практику зарубіжних країн; визначати сучасні виклики для держави Україна у контексті реалізації конституціоналізму з урахуванням досвіду зарубіжних країн.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Володіти логічними і аналітичними навичками; навичками аналізу конституційно-правових явищ, пошуку можливих способів вирішення правових проблем на основі вивчення нормативно-правових актів, юридичних позицій Конституційного Суду України, Європейського Суду з прав людини. Розуміти, аналізувати та критично осмислювати сутність та зміст нормативних і наукових підходів щодо питань предмета навчальної дисципліни; пропонувати конкретні варіанти вирішення правової проблеми, формулювати та доносити до фахівців свої позиції, ідеї з актуальних питань конституційної реформи; брати участь в аргументованій професійній дискусії при аналізі необхідності концептуального оновлення та обґрунтування конституційних змін, взаємодіяти з фахівцями різних галузей при обговоренні суперечностей та прогалин у праві, що модернізується.
Зміст навчальної дисципліни
Досліджуються конституційний інститут форми держави, основні форми правління, конституційно-правовий аспект проблеми зміни форми правління; політико-територіальний устрій держави, федеративна форма політико-територіальної організації держави, способи розмежування компетенції між рівнями влади в сучасних федеративних державах світу, інститут автономії в зарубіжних країнах; юридичні форми глави держави в зарубіжних державах; особливості правового регулювання, правовий статус і перспективи розвитку виконавчої влади в зарубіжних державах; сучасні моделі парламентаризму, основні принципи організації зарубіжних парламентів, зовнішня і внутрішня структура зарубіжних парламентів, основна та додаткова компетенція зарубіжних парламентів, законодавчий процес, основні форми парламентського контролю за органами виконавчої влади.
Рекомендована та необхідна література
1. Барабаш Ю.Г., Бориславська О.М., Венгер В.М., Козюбра М.І., Лисенко О.М., Мелешевич А.А. / Конституційне право: підр./ За заг. ред. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2021. 528 с. 2. Конституційне право зарубежних країн: п-к / за ред. Н.В. Мішиної, В.О. Міхальова. - Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 644 с. 3. Неформальний конституціоналізм-ІІ / В.В. Речицький. Х.: ТОВ «Вид-во «Права людини», 2021. 440 с. 4. Черняк Є.В. Охорона Конституції України та конституцій зарубіжних країн: конституційно-порівняльний аналіз: монографія. Київ: Видавництво Ліра-К, 2020. 592 с. 5. Шайо А. Конституция свободы: введение в юридический конституционализм / А. Шайо, Р. Уитц; пер. с англ. Д.В. Сичинавы и Е.А. Захаровой. М.: Ин-т права и публич. Политики, 2021. 580 с. 6. Gardbaum S. How Do and Should We Compare Constitutional Law // Comparing Comparative Law / ed. by S. Besson, L. Heckendorn, S. Jube. Zurich: Schulthess, 2017. P. 106 – 130.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції і семінарські заняття на засадах активного застосування методу Сократа та сократівського діалогу, експрес опитування, участь в дискусії, доповіді, case study, тести, есе, колоквіум, задачі на розвиток логічного мислення, модульні контрольні роботи.
Методи та критерії оцінювання
Методи оцінювання - вид роботи/діяльності здобувача, за яким буде оцінюватися рівень досягнення результатів навчання (індивідуальна робота, самостійна робота тощо і мінімальний пороговий рівень, після досягнення якого зараховується позитивна оцінка) – та критерії оцінювання доводяться до відома здобувачів перед початком вивчення дисципліни викладачем, який веде семінарські заняття. При поточному та підсумковому контролі оцінці підлягають: рівень «Знання», «Розуміння», «Застосування», «Аналіз»/»Синтез»/»Оцінка». Максимальна кількість балів, яку у сукупності може набрати здобувач при поточному контролі – 40, при підсумковому – 60.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни