Супровід осіб з девіантної поведінки
Освітня програма: Соціальна робота бак
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Супровід осіб з девіантної поведінки
Код дисципліни
ВБ.8.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПР3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
ПР5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
ПР10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
ПР15. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
знати:
- теоретичні основи психології девіантної поведінки;
- основні категорії й поняття, якими оперує навчальна дисципліна: «девіанти», «девіантна поведінка», «соціальна норма», «адикції» тощо;
- структуру та складові девіантної поведінки;
- зміст та форми роботи соціального працівника з особами схильними до девіантної поведінки;
- основи соціального супроводу для роботи з особами з девіантною поведінкою;
вміти:
- застосовувати отримані знання на практиці при роботі з особами схильними до девіантної поведінки;
- володіти практичними навичками використання різних форм та методів соціальної роботи з особами з девіантною поведінкою, зокрема, навичками соціальної діагностики, профілактики, корекції та супроводу;
- здійснювати соціально-психологічний супровід осіб з девіантною поведінкою;
- допомагати у здійсненні ресурсного забезпечення при корекційній роботі з девіантами.
Зміст навчальної дисципліни
Суспільний розвиток передбачає поєднання максимальної свободи із забезпеченням захисту прав оточуючих. Водночас, відхилення від норми може послугувати загрозам у питаннях стабільності суспільних процесів. Тому вивчення соціально-психологічних аспектів девіантної поведінки допоможе студентам розширити їхнє бачення щодо соціальної роботи з девіантами та сформувати уміння, практичні навички щодо здійснення своєчасної корекції, надання відповідної допомоги, а також попередити негативні вияви девіантної поведінки в осіб схильних до девіацій.
Метою дисципліни є ознайомлення студентів з основними поняттями навчальної дисципліни; формами виявів, причини й шляхи подолання девіантної поведінки; технологією соціального супроводу, що здійснюється під час соціальної роботи з особами схильними до девіантної поведінки.
Рекомендована та необхідна література
1. Вольова Л. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник до спецкурсу «Психологія девіацій» для студентів спеціальності «Соціальна робота» у двох частинах. Ч. І. Теоретична частина. 2-ге вид., перероб і доповн. К., 2016. 188 с.
2. Лютий В. П. Соціальна робота з групами девіантної поведінки: Навчальний посібник. К. : Академія праці і соціальних відносин, 2000. 54 с.
3. Максимова Н. Ю. Основи психології девіантної поведінки : підручник. К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2008. 439 с.
4. Пилипенко О. І. Методологічні підходи до соціальної роботи з групами ризику. Сучасна соціологічна парадигма. К., МАУП, 2000.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські завдання, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Методи оцінювання: репродуктивні завдання з самостійної роботи; підготовка семінарських та практичних завдань; модульна контрольна робота; підсумкове оцінювання у формі заліку.
Форма підсумкового контролю – залік
Підсумкова оцінка з дисципліни складається з 100 балів: 60 балів за модуль та оцінки за іспит (40 балів). Студент не допускається до складання підсумкового контролю, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів. Оцінка за залік не може бути меншою 24 балів.
Організація оцінювання: порядок організації передбачених робочою навчальною програмою форм оцінювання здійснюється протягом семестру у ході виконання студентами репродуктивних завдань з самостійної роботи, підготовки семінарських та практичних завдань, складання модульної контрольної роботи наприкінці вивчення дисципліни, а також підсумкового виконання завдань на заліку.
Шкала відповідності оцінок:
60-100 «зараховано»
0-59 «не зараховано»
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни