Новітні експериментальні методи досліджень у фізиці конденсованого стану

Освітня програма: Фізика та астрономія

Структурний підрозділ: Фізичний факультет

Назва дисципліни
Новітні експериментальні методи досліджень у фізиці конденсованого стану
Код дисципліни
ДВА. 02.18
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Третій
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
РН04. Планувати і виконувати експериментальні та/або теоретичні дослідження з фізики (астрономії) та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасних інструментів, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми. РН07. Глибоко розуміти загальні принципи та методи природничих наук, а також методологію наукових досліджень, уміти застосувати їх у власних дослідженнях у сфері фізики (астрономії) та у викладацькій практиці.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
- аспірант повинен знати: основні закони та ключові експерименти класичної електродинаміки, оптики, атомної фізики та квантової теорії твердого тіла, а також основи математичного, векторного та тензорного аналізу, теорії функції комплексної змінної; - аспірант повинен вміти: застосовувати знання з курсів експериментальної та теоретичної фізики, а також фізики твердого тіла для розв’язку задач з кристалічної будови, електронної структури та фононних спектрів об’ємних кристалів, наносистем та нанокомпозитів, експериментального визначення їх механічних, електро- та теплотранспортних властивостей, оптичних та магнітних характеристик.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна спрямована на формування уявлень та отримання систематичних знань про сучасні методи експериментальних досліджень у фізиці конденсованого стану (тунельна, атомно-, магнітно- та електро-силова зондова мікроскопія, рентгеноструктурний аналіз (XRD), зокрема, малокутове розсіювання рентгенівських променів (SAXS), метод EXAFS, рентгенівська фотоелектронна спектроскопія (XPS)), які забезпечують діагностику широкого кола фізичних властивостей новітніх функціональних та конструкційних матеріалів, включаючи матеріали сучасної електроніки та сонячної енергетики. Аналізуються можливості практичного застосування таких методів при проектуванні та розробці технологій наукоємного виробництва на основі сучасних конструкційних матеріалів.
Рекомендована та необхідна література
1. А.М. Горячко, С.П. Кулик, О.В.. Прокопенко. Основи скануючої зондової мікроскопії та спектроскопії. Київ, КНУ, 2012. 2. Е.Г. Дедкова, А.А Чуприк, И.И. Бобринецкий, В. К. Неволин. Приборы и методы зондовой микроскопии. М.: МФТИ, 2011. 3. И.И. Бобринецкий, В. К. Неволин. Зондовая микроскопия в нанотехнологии. М.: МИСИ, 2008. 4. В.Л. Миронов. Основы сканирующей зондовой микроскопии. М.: Техносфера, 2004. 5. EXAFS:Theory. https://chem.libretexts.org/Bookshelves/Physical_and_Theoretical_Chemistry_Textbook_Maps/Supplemental_Modules_(Physical_and_Theoretical_Chemistry)/Spectroscopy/X-ray_Spectroscopy/EXAFS%3A_Theory 6. Introduction to Small-Angel X-Ray scatterin. https://www-ssrl.slac.stanford.edu/~saxs/download/weiss_intro.pdf.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Загальний обсяг 120 год., у тому числі: лекцій – 18 год.; практичні заняття – 4 год.; консультації – 2 год.; самостійна робота - 96 год.
Методи та критерії оцінювання
1. Модульні контрольні роботи проводяться орієнтовно з 1 по 5 березня 2022р. (1 модульна к.р.), та з 20 по 25 квітня (2 модульна к.р.) і проводяться в позааудіторний час. 2. Оцінювання виконання практичних завдань проводиться орієнтовно з 20 по 25 лютого та з 15 по 20 квітня 2022р. Практичні заняття є аудиторними. 3. Теми рефератів пропонуються орієнтовно з 1 по 5 лютого 2022р. і результати їх оцінювання повідомляються з 25 по 30 квітня 2022р. 4. Оцінювання виступів в обговоренні лекцій відбувається поточно на кожній лекції.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни