Новітня граматикологія

Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Новітня граматикологія
Код дисципліни
ВБ1.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Триместр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН2. ПРН7. ПРН11. ПРН16. ПРН21.1. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми"
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Студенти мають: – знати поняттєво-термінологійну базу сучасної української описової граматикології; функційні, семантичні та структурні ознаки одиниць усіх рівнів української мови; основні критерії класифікації та принципи аналізу мовних одиниць; – уміти застосовувати метамову граматикології в аналізі мовленнєвого матеріалу, у визначенні мовного статусу та моделюванні реченнєвих структур; – володіти елементарними навичками науково-дослідницької роботи: мати здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел; виявляти самостійність у вирішенні проблемних питань лінгвістики; володіти засобами наукового стилю для продукування усних і письмових повідомлень.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати студентам системні знання з проблемних питань сучасної граматичної теорії: на основі дихотомії граматичний зміст / граматична форма розкрити поняття специфічних виявів відношень і зв’язків у структурах зв’язного мовлення; показати парадигматичну природу речення як багатоаспектної мовної одиниці; а також виробити практичні навички в дослідженні та моделюванні мовних структур. Курс передбачає ознайомити студентів із новітніми положеннями сучасної лінгвістики, які ще не набули традиційного статусу в описових граматиках або не мають однозначного висвітлення: специфічні вияви зв’язку та відношень у структурі простого і складного речення; функції структурних компонентів (синтетичних / аналітичних) та структур (елементарних / неелементарних); формальне і семантичне моделювання реченнєвих структур; синтаксична парадигматика і парадигмологія. Навчання розподілено між двома семестрами (лекції, семінарські заняття, основний відсоток припадає на самостійну роботу).
Рекомендована та необхідна література
1. Арібжанова І.М. Класифікаційні параметри невласне граматичного узгодження //Наукові записки НаУКМА. Мовознавство. Т. 1. 2018. С. 27–34. 2. Арібжанова І.М. Критерії парадигмотворення простого речення // Мовні і концептуальні картини світу. 2014. Вип. 48. С. 36–50. 3. Арібжанова І. Принципи моделювання простого речення //Українське мовознавство. 2014. Вип. 1(44). С. 42–59. 4. Арібжанова І.М. Сучасна українська мова. Базові поняття синтаксису : навч. посіб. Київ, 2016. 5. Вихованець І.Р. Граматика української мови: Синтаксис. Київ, 1993. 6. Загнітко А.П. Сучасний лінгвістичний словник. Вінниця, 2020. URL : https://r.donnu.edu.ua/bitstream/123456789/469/129.pdf. 7. Меньшиков И. И. Модель предложения и его парадигма. Днепропетровск, 1979. 8. Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. /Упоряд.: А.Мойсієнко, В.Чумак, С.Шевель. Київ, 2019. С. 523–536. 9. Сучасна українська мова: Синтаксис: підручник /за ред. А.К.Мойсієнка. Київ, 2013.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Програма “Новітньої граматикології” передбачає проблемний виклад теоретичного матеріалу (лекції з елементами дискусії, самостійна пошукова робота, презентації); навички фахового аналізу та дослідницької роботи у студентів формуються при виконанні індивідуальних завдань (самостійна робота з теоретичними джерелами та мовленнєвим матеріалом, написання рефератів, підготовка до презентації, контрольної роботи та іспиту).
Методи та критерії оцінювання
Семестрову оцінку (максимальну – 60, мінімальну – 36) формують бали, отримані студентом за такі види робіт: 1. Усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і семінарах: 5/3 бали. 2. Реферат (другий семестр): 15/10 балів. 3. Контрольна робота (третій семестр): 10/6 балів. 4. Презентація (третій семестр): 30/17 балів (20/12 балів за підготовку + 10/5 балів за захист). Підсумкове оцінювання проводиться у формі іспиту: 40/24 бали. Максимальні бали (100) студент отримує, якщо у повному обсязі володіє теоретичним матеріалом, демонструє уміння вичерпного граматичного аналізу мовних одиниць, проявляє самостійність у навчально-дослідницькій роботі; мінімальні бали (60) – якщо студент не в повному обсязі володіє теоретичним матеріалом, дає неповну характеристику мовних одиниць, не проявляє самостійності в навчально-дослідницькій роботі.
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології