Мовна підготовка: українська мова

Освітня програма: Журналістика та соціальна комунікація

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут журналістики

Назва дисципліни
Мовна підготовка: українська мова
Код дисципліни
061 «Журналістика»
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
1.1 Знати критерії гарного мовлення, сучасні норми української мови; 1.2. Знати лексико-семантичну і фразеологічну диференціацію мови; 1.3. Знати найважливіші словники української мови; 1.4. Комплексні знання з орфоепії, лексикології, фразеології, граматики, стилістики й пунктуації української мови; 2.1. Уміти користуватися мовними засобами відповідно до поставленої мети і нормативних характеристик слова чи словоформи; 2.2. Уміти вживати фразеологічні одиниці як засіб увиразнення усного тексту; використовувати стилістичні можливості граматики; 2.3. Уміти послуговуватися словниками української мови; 2.4. Практичне застосування набутих знань під час виконання комплексних завдань; 3.1 Спілкуватися в запропонованих і спонтанних, непередбачених ситуаціях; 4.1 Самостійно опрацьовувати матеріал і презентувати його на практичних заняттях, готувати виступи на запропоновану тему; 4.2. Відповідальність і самостійність під час виконання підсумкових завдань.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Уміти будувати правильне й логічне висловлення, оформлюючи його інтонаційно відповідно до змісту й умов комунікації. 2. Володіти навичками добору слів і граматичних конструкцій під час побудови усного висловлення й тексту.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – поглибити компетентності майбутніх журналістів та інших фахівців медіагалузі у сфері сучасної української мови, сформувати стійкі вміння послуговуватися сучасними нормами вимови і слововживання, варіативними мовними засобами, правильно й грамотно висловлювати думку, удосконалити навички вільного усного спілкування. Дисципліна вчить студентів усного та писемного спілкування з дотриманням норм сучасної української мови відповідно до комунікативної мети, ситуації спілкування, соціальної ролі та статусу мовця. У процесі навчання студенти вчаться знаходити оптимальні засоби вираження думки й аргументовано відстоювати її в усному й писемному спілкуванні. Дисципліна сприяє формуванню і розвитку такої загальної компетентності, як здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Рекомендована та необхідна література
1. Данильчук Д. В. Стилістичний синтаксис: збірник вправ: практикум (Електронне видання). Київ, 2021. 172 с. (http://labs.journ.knu.ua/mova/wp-content/uploads/2021/07/Danylchuk.-Stylistychnyy-syntaksys_Praktykum.pdf) 2. Мариненко І. О. Лексикологія української мови: практикум. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2017. 159 с. (http://labs.journ.knu.ua/mova/wp-content/uploads/2020/09/Iryna-Marynenko-LEKSYKOLOHIYA-UKRAYINS-KOYI-MOVY-PRAKTYKUM.pdf) 3. Мариненко І. Синтаксис української мови (з правилами пунктуації): навчальний посібник. Київ, 2021. (http://labs.journ.knu.ua/mova/wp-content/uploads/2022/01/Marynenko_I_SYNTAKSYS_Posibnyk_2021.pdf) 4. Орфоепічний словник української мови: У 2-х тт. Київ, 2001–2003. 5. Плющ Н., Бондаренко В. Сучасна українська мова. Орфоепія: навчальний посібник. Київ, 2007. 207 с. 6. Пономарів О. Українське слово для всіх і для кожного. Київ: Либідь, 2013. 360 с. 7. Шумарова Н. П. Соціолінгвістика. Київ, 2015. 157 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне заняття, самостійна робота, мовнокомунікативні ігри на практичних заняттях, виконання письмових комунікативних завдань
Методи та критерії оцінювання
Дисципліна викладається упродовж двох семестрів, поділена на 4 змістові модулі (частини) – по 2 модулі в кожному семестрі. Кожен змістовий модуль включає в себе лекції, практичні заняття та самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. Оцінювання успішності знань студентів здійснюється у двох формах: семестрове оцінювання (практичні заняття, самостійна робота, модульні роботи) і підсумкове оцінювання (залік у І семестрі та іспит у ІІ семестрі). Успішне виконання завдання (практичні завдання, самостійна робота, іспит) передбачає отримання за роботу не менше 60% від максимальної оцінки. Загальна сума балів у кожному семестрі – 100 балів (із них у І семестрі: семестрове оцінювання – максимум 80 балів, підсумкове оцінювання (залікова контрольна робота) – максимум 20 балів; у ІІ семестрі: семестрове оцінювання – максимум 60 балів, підсумкове оцінювання (іспит) – максимум 40 балів).
Мова викладання
українська