Ландшафтна екологія
Освітня програма: Транскордонне екологічне співробітництво 2021 бакалавр
Структурний підрозділ: Географічний факультет
Назва дисципліни
Ландшафтна екологія
Код дисципліни
ВБ 2.05
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Пояснювати особливості
організації географічного
простору залежно від його
фізико-географічних
особливостей, рис
ландшафтної
структури.(ПРН3).
Визначати основні
характеристики, процеси,
історію і склад
ландшафтної оболонки та
її складових.(ПРН7).
Аналізувати склад і будову
природних і соціосфер, що
входять до сфери інтересів
транскордонних,
регіональних та локальних
проєктів на різних
просторово-часових
масштабах задля
забезпечення успішного
екологічного
співробітництва.(ПРН9).
16. Виявляти фактори, що
визначають формування
ландшафтно-біологічного
різноманіття на різних
просторовочасових
рівнях.(ПРН16).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування дисциплін «Ландшафтознавство», «Ґрунтознавство», «Біогеографія»,
«Основи геоекології», «Геоморфологія», «Навчальна практика з методів обробки
географічної інформації»
2. Знати основні теоретичні положення та методи виділення ландшафтів та їх морфологічних
частин, вміти їх класифікувати та оцінювати.
3. Знати основні теоретичні положення та методи екології та геоекології з виділення структур
екосистем, аналізу їх динаміки, стійкості до зовнішніх впливів.
4. Знати можливості ГІС для картографування, аналізу, оцінювання ландшафтів та екосистем і
вміти їх застосовувати для вирішення проблем охорони ландшафтів, ландшафтного та
територіального планування, міжнародного співробітництва в названих галузях.
5. Вміти застосовувати суб’єкт-об’єктний підхід наукового пізнання при вивченні проблем
охорони, використання, оцінювання та планування ландшафту.
Зміст навчальної дисципліни
навчальна дисципліна «Ландшафтна екологія»
орієнтована на набуття студентами необхідних методичних та методологічних знань і
практичних навичок застосування методів та прийомів аналізу структур, змін, стійкості
ландшафтів з позицій суб’єкт-об'єктного (екологічного) підходу. Дисципліна знайомить
студентів з головними теоретичними уявленнями ландшафтної екології, з закономірностями
територіальної організації ландшафтів і процесів, що формують вертикальні та територіальні
структури ландшафту, його еволюційні та динамічні зміни. Дисципліна спрямована на
формування спеціальних професійних, соціальних та особистісних компетенцій, потрібних для
дослідження ландшафтів з позицій екологічного підходу, здобуття та аналіз інформації про
властивості ландшафтів, їх динамічні та територіальні риси.
Курс складається з двох змістових модулів. Перший модуль присвячено загальним
методологічним і концептуальним засадам ландшафтної екології, та аналізу ландшафту на
топічному і хоричному масштабних рівнях. Другий модуль охоплює питання хоричної,
динамічної та прикладної ландшафтної екології.
Функціональний блок дисципліни передбачає опанування такими складовими, як здатність
застосовувати базові знання природничих наук та інформаційних технологій, здатність
застосовувати кількісні методи при дослідженні ландшафтів, здатність самостійно
ідентифікувати та аналізувати ландшафтно-екологічні проблеми на локальному та
регіональному масштабних рівнях, застосовувати ці знання та вміння для цілей планування,
оцінки, охорони ландшафтів і міжнародного співробітництва з вказаних питань.
Рекомендована та необхідна література
1. Гродзинський М.Д. Ландшафтна екологія: Підручник. – К.: Знання, 2013. - 424 с.
2. Гродзинський М.Д. Пізнання ландшафту: місце і простір / У 2-х т. – Київ, 2005. – Т.1. - 431
с., Т.2 - 503 с.
3. Круглов І.С. Трансдисциплінарна геоекологія - Львів: ЛНУ ім І Франка, 2020. - 292 с.
4. Гавриленко О.П. Циганок Є.Ю. Оптимізація функцій міських природоохоронних
територій: соціологічне дослідження. Вісник Кам'янець-Подільського національного
університету імені Івана Огієнка. Серія екологія. – 2018. – Вип. 3.
С. 31-46.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, семінарське
заняття,
аналітична робота
презентація,
вирішення
конкретних задач
та ситуацій семінарське
заняття, дискусія,
вирішення
конкретних задач
та ситуацій
Методи та критерії оцінювання
тест, виконання творчих аналітично-розрахункових робіт, курсова
робота, іспит.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни