Теорія та методи аналізу причинності в соціології
Освітня програма: Соціологія
Структурний підрозділ: Факультет соціології
Назва дисципліни
Теорія та методи аналізу причинності в соціології
Код дисципліни
ВБ.1.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 Знати теоретичні засади та практичні підходи до формалізації поняття причинності у соціальних науках.
1.2 Знати основні етапи застосування моделювання структурними рівняннями (SEM) в аналізі даних емпіричних соціологічних досліджень.
2.1 Вміти застосовувати потокові графи для побудови та аналізу шляхових діаграм, що представляють моделі соціальних процесів та феноменів.
2.2 Вміти працювати з моделями структурних рівнянь, що поєднують вимірювальні та шляхові моделі і формалізують системи причинно-наслідкових гіпотез дослідження.
2.3 Вміти використовувати моделі структурних рівнянь для аналізу надійності та валідності соціологічної інформації а також для прогнозування розвитку соціальних процесів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Студенти мають бути знайомі з основами статистичного аналізу даних емпіричних соціологічних досліджень, зокрема аналізом кореляцій та моделлю множинної лінійної регресії, а також вміти працювати з комп’ютерними програмами статистичного аналізу даних.
Зміст навчальної дисципліни
1. Поняття причинності в соціальних науках. Детермінізм та статистичне розуміння причинності.
2. Логіка причинного впорядкування. Потокові графи причинності.
3. Побудова та аналіз шляхових діаграм зв`язків та впливів.
4. Моделі лінійних структурних рівнянь.
5. Латентні змінні та вимірювальні моделі.
6. Основні етапи побудови, аналізу та оцінки моделей структурних рівнянь (SEM) засобами LISREL та SPSS Amos.
7. Використання структурних рівнянь для оцінювання валідності та надійності соціологічної інформації.
8. Прогноз розвитку системи на основі аналізу причинних впливів.
Рекомендована та необхідна література
1. Schumacker, Randall E. A beginner’s guide to structural equation modeling / Randall E. Schumacker, Richard G. Lomax. – Fourth edition, 2016.- 351 p. – pp. 69-144, 156-164, 238-246
2. Russo F. Causality and Causal Modelling in the Social Sciences .- Springer, 2015.- 235 p.
3. Byrne B.M. Structural Equation Modeling With AMOS : Basic Concepts, Applications, and Programming, 3th Edition.- Routlege, 2016.- 438 p. – pp. 3-226
4. Goertz G. Multimethod Research, Causal Mechanisms, and Case Studies.- Princeton University press, 2017.- 298 p. – p. 1-165, 245-270
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичні заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. Контрольна робота 1 (тест) за темами 1-4, РН 1.1, РН 2.1 – 12 балів / 20 балів.
2. Контрольна робота 2 (тест) за темами 5- 6, РН 1.2, РН 2.2, РН 2.3 – 12 балів / 20 балів.
3. Виступи на практичних заняттях за темами 1-8 РН 1.1, РН 1.2, РН 2.1, РН 2.2, РН 2.3 – 12 балів / 20 балів.
підсумкове оцінювання – іспит, РН 1.1, РН 1.2, РН 2.1, РН 2.2, РН 2.3.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни