Дослідницькі парадигми у соціології

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Дослідницькі парадигми у соціології
Код дисципліни
ОК03
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 Знати основні методологічні принципи отримання знання в позитивістській, інтерпретативній, критичній парадигмах. 1.2 Знати понятійний апарат і предметну специфіку означених парадигм. 2.1 Визначати пізнавальний потенціал парадигм в дослідницький практиці. 2.2 Оцінювати евристичні можливості дослідницьких парадигм в пізнанні сучасних соціальних явищ і процесів. 3 Презентувати дослідницький проект. 4 Здійснювати самостійно аналітичну, дослідницьку та пошукову діяльність.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні етапи розвитку соціології, ключові напрямки сучасної соціологічної теорії. 2. Вміти працювати з наукової літературою та першоджерелами. 3. Володіти понятійним апаратом сучасної соціологічної теорії.
Зміст навчальної дисципліни
І. Методологічні засади парадигмального підходу. 1 «Дослідницька парадигма»: походження і зміст поняття. 2 Можливості та перспективи застосування парадигмального підходу до систематизації соціологічного знання. 3 Критерії систематизації парадигм в соціології: специфіка історичного та методологічного підходів. ІІ. Парадигмальний підхід в сучасній соціологічній теорії. 4 Поліпарадигмальний характер сучасного соціологічного теоретизування. 5 Альтернативи парадигмальному підходу для опису розвитку та систематизації наукового знання: теорія «дослідницьких програм» І.Лакатоса та «дискурсивної формації» М.Фуко. 6 Актуальність парадигмального підходу для сучасного соціологічного теоретизування.
Рекомендована та необхідна література
1. Ritzer G., Smart B. Handbook of Social Theory. Thousand Oaks, CA: Sage, 2001. – Р. 1-11, 386-394. 2. Кун Т. Структура наукових революцій. - К.: Port-Royal, 2001. - с. 6-14, 186-224. 3. Лакатос И. Методология научных исследовательских программ // Вопросы философии. – 1995. – № 4. – С. 134–154.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. активна робота на практичних заняттях – 22 бали/11 балів 2. виконання контрольних робіт – 20 балів/14 балів (2 роботи по 10 максимальних або 7 мінімальних бали за кожну) 3. виконання та презентація результатів дослідницького завдання – 18 балів/11 балів підсумкове оцінювання: письмовий іспит – 40 балів (20 максимальних балів або 12 мінімальних балів за кожне питання білету). Мінімальний бал успішного складання (отримання загальної позитивної оцінки) іспиту – 24 бали.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни