Соціальна антропологія: соціологічні засади

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Соціальна антропологія: соціологічні засади
Код дисципліни
ОК7
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати: Сучасне наукове розуміння співеволюції людини та суспільства Основні етапи еволюції суспільства та закономірності переходу між ними Основні теоретичні підходи соціальної антропології до пояснення впорядкованості суспільного життя Вміти: Коректно використовувати базовий концептуальний апарат наук про суспільство в усній дискусії Давати визначення науковим та повсякденним поняттям Визначати теоретико-методологічні засади соціологічного дослідження Брати участь в усній науковій дискусіЇ
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Мати загальне уявлення про етапи історії людства (на основі шкільного курсу історії) 2. Мати загальне уявлення про теорію еволюції (на основі шкільного курсу біології) 3. Вміти працювати з науковою літературою
Зміст навчальної дисципліни
Поняття антропосоціогенезу. Методи і труднощі дослідження еволюційного минулого людини. Взаємозв’язок соціального та біологічного в формуванні сучасної людини. Поведінкова сучасність. Формування та розселення анатомічно й поведінково сучасної людини. Поняття, передумови виникнення та значення людської культури. Неолітична революція і постання складних суспільств. Промислова революція, становлення і особливості модерних суспільств. Історичні передумови, інтелектуальні витоки і предметна сфера соціальної антропології. Релігійне життя, мислення, ментальність і обмін у первісних суспільствах: проблематика французької школи соціальної антропології. Функціональний аналіз первісного суспільства в теоріях британської школи. Місце економіки й матеріальних чинників у марксистському підході до аналізу первісних суспільств. Структурна антропологія Клода Леві-Строса й інтерпретаціоністська парадигма Кліфорда Ґірца.
Рекомендована та необхідна література
Велз Спенсер. Посіви Пандори: Непередбачена ціна цивілізації. – К.: «Ніка-Центр», 2011. – С. 43–45, 72–79. Геннеп Арнольд ван. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов . – М.: «Восточная литература», 1999. – С. 6–28, 171–175. Гірц Кліфорд. «Насичений опис»: у пошуках інтерпретативної теорії культури // У кн.: Гірц Кліфорд. Інтерпретація культур – К.: Дух і літера, 2001. – С. 9–42. Гірц Кліфорд. Ритуал і соціальні зміни: яванський приклад життя // У кн.: Гірц Кліфорд. Інтерпретація культур . – К.: Дух і літера, 2001. – С. 170–202. Даймонд Джаред. Зброя, мікроби і харч: Витоки нерівностей між народами. – К.: «Ніка-Центр», 2012. – С. 33–49, 81–88, 189–207, 256–282, 406–411. Данбар Робін. Наука любові та зради. – К.: Темпора, 2014. – С. 83–93, 152–157. Леві-Строс Клод. Місце антропології серед соціальних наук і проблеми її викладання // У кн.: Клод Леві-Строс. Структурна антропологія. – К.: Основи, 2000. – С. 325–360.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання: 1. Кр 1 – 20 балів/12 балів 2. Кр 2 – 20 балів/12 балів 3. Кр 3 – 20 балів/12 балів 4. Кр 4 – 20 балів/12 балів 5. Участь у семінарській дискусії – 20 балів/12 балів - підсумкове оцінювання: залік
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни