Пам’ятки козацької доби

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Пам’ятки козацької доби
Код дисципліни
ВП 2.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати роль козацької доби в історії України, становленні української державності та розвитку національної культури. Знати загальну типологію пам’яток та типологію пам’яток доби українського козацтва. Знати: розташування, характер укріплень та історію січей запорозького козацтва. Знати проблеми дослідження, збереження та використання в екскурсійно-туристичній діяльності місць перебування січей Запорозького козацтва. Знати округи-паланки в періоду Нової Січі. Знати архітектуру XVI-XVIII ст. в Україні, пам’ятки українського (козацького) бароко. Знати пам’ятки столиць української козацької держави: Чигирина, Батурина, Глухова. Знати козацьку символіку та клейноди, пам’ятки образотворчого мистецтва козацької доби XVI-XVIII ст. Вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії доби українського козацтва Вміти аналізувати історичні процеси козацької доби, застосовувати на практиці (зокрема, в екскурсійно-туристичній діяльності) знання, отримані в процесі навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні періоди історії України, основні події і дати. Вміти аналізувати процеси історичного розвитку України, її регіонів, мати загальне уявлення про історико-культурну спадщину. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Козацька доба в історії України, її роль в становленні української державності та розвитку національної культури. Загальна типологія пам’яток. Типологія пам’яток доби українського козацтва. Запорозька Січ як державне утворення українців. Січі запорозького козацтва: розташування, план, розміри, характер укріплень та історія Січей. Проблеми дослідження, збереження та використання в екскурсійно-туристичній діяльності місць перебування Січей Запорозького козацтва. Округи-паланки в період Нової Січі. Козацькі хутори-зимівники, села на просторах запорозьких земель. Пам’ятки прикордонної служби. Укріплені козацькі табори. Українська козацька держава – Гетьманщина. Столиці української козацької держави: Чигирин, Батурин, Глухів та їх пам’ятки. Архітектура XVI-XVIII ст. в Україні. Українське (козацьке) бароко. Містобудування та фортифікація. Культові будівлі. Козацькі монастирі. Цивільні будівлі козацької доби. Замки-фортеці. Козацька символіка та клейноди. Образотворче мистецтво козацької доби XVI-XVIII ст. Пам’ятки і пам’ятні місця, пов’язані з діяльність українських гетьманів. Увічнення пам’яті видатних діячів козаччини.
Рекомендована та необхідна література
Археологія доби українського козацтва XVI ‒ XVIII ст. ‒ К., 1997. Видатні постаті в історії України ІХ-ХІХ ст. ‒ К., 2002. Гетьмани України: історичні портрети. ‒ К.,1991. Історичне джерелознавство. – К., 2002. Історико-культурні заповідники України: довідкове вид. – К., 2007. Історико-культурні заповідники: [наук. моногр.] / М-во культури України, Держ. служба з питань нац. культур. спадщини, НДІ пам’яткоохорон. дослідж. ‒ К., 2011. Пам’яткознавство: правова охорона культурних надбань: зб. док. ‒ К., 2009. Державні, політичні та громадські діячі України: політичні портрети. ‒ К., 2002. Історія України в особах: Козаччина. ‒ К., 2000. Українська козацька держава: Витоки та шляхи історичного розвитку. ‒ К., 1993.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісного бачення культурної спадщини козацької доби, її місця в системі історико-культурної спадщини України. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти основні події і дати історії козацької доби в Україні, пам’ятки і пам’ятні місця, вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії доби українського козацтва та аналізувати історичні процеси цієї доби, застосовувати на практиці (зокрема, в екскурсійно-туристичній діяльності) знання, отримані в процесі навчання.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час бліц-опитувань; бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час модульного контролю (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (заліку), а саме: за виконання запропонованих завдань. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1-4, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 5-9. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, бліц-опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (залік).
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олександр Петрович Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет