Історико-культурний туристичний потенціал Слобожанщини та Причорномор'я

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історико-культурний туристичний потенціал Слобожанщини та Причорномор'я
Код дисципліни
ВК 2.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати ключові поняття та категорії із проблематики історико-культурного туризму, чинники та етапи історичного розвитку Слобожанщини та Причорномор'я, періодизацію, еволюцію та основні одиниці адміністративно-територіальної системи на землях Слобідської України та Причорномор'я у різні часи, основні джерела та історіографію дослідження історії розвитку Слобожанщини та Причорномор'я, історико-культурну спадщину Слобідської України та Причорномор'я, особливості традиційної матеріальної та духовної культури Слобідської України та Причорномор'я. Вміти аналізувати джерела та праці з проблематики розвитку історико-культурного туризму та використовувати їх у розробці екскурсій та пізнавальних турів, аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування туристичного потенціалу Слобожанщини та Причорномор'я.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного опанування курсу студент повинен знати періодизацію та головні події з історії України, володіти фактологічним матеріалом з давньої історії та нової історії України. Студент повинен мати базові знання про матеріальну та духовну культуру українського народу та володіти елементарними навичками реферування наукового тексту, аналізу історичних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Курс складається з двох змістових модулів. Перший ознайомлює з історією заселення Слобідської України, еволюцією її адміністративно-територіальної системи, історико-географічними та історико-етнографічними особливостями, які необхідно враховувати в туристичній діяльності. Розглянуто особливості історико-культурної спадщини даного регіону та її використання в краєзнавчих екскурсіях та турах пізнавального характеру. Другий модуль присвячено вивченню основних віх історичного розвитку, специфічних рис традиційної матеріальної та духовної культури Причорномор'я. Досліджується різноманіття культур національних спільнот, що впливає на особливість розвитку туристичного потенціалу регіону. Мета дисципліни – формування у студентів системного уявлення про історико-географічні та історико-етнографічні особливості Слобідської України та Причорномор'я, їх межі й таксономічні рівні, основні віхи історичного розвитку та особливості традиційної культури, які мали вплив на можливість їх використання у туристичній діяльності. На основі аналізу музеїв, пам'ятників, архітектурних пам'яток вміти розробляти краєзнавчі та інші види екскурсів і турів на основі історико-культурної спадщини Слобожанщини та Причорномор'я.
Рекомендована та необхідна література
Арбузова Ю. В., Яковенко В. Д. Стан та перспективи розвитку туризму в Херсонській області. Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. 2013. Вип. 1(2). С. 271 - 278., Бейдик О. О. Рекреаційні ресурси України: навч. посіб. Київ, 2009. 400 с., Божко Л. Д. Культурний туризм як важливий чинник соціально-культурного розвитку регіонів України. Київ: Освіта, 2015. Вип. 32. С. 13-15., Василевська Я. В. Ретроспективний аналіз заселення Херсонщини як основи формування історико-культурних туристсько-рекреаційних ресурсів регіону. Збірник наукових праць «Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна : Геологія – Географія – Екологія». Випуск № 1033. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. С. 157-163., Гаврилова, В.В. Туристичний потенціал Сумщини // Економічні проблеми сталого розвитку: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої пам'яті проф. Балацького О.Ф., м. Суми, 6-8 травня 2014 р.: у 2-х т. , 2014. Т.1. С. 141-143.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): ознайомлення студентів з предметом, особливостями джерельної бази, основними поняттями й науковими категоріями, які використовуються у процесі викладання дисципліни; формування вмінь аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування туристичної специфіки конкретних регіонів України; вироблення навичок роботи з науковою літературою і комплексом джерел.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу). Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 – 4, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 5 – 7. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Вікторівна Кузіна
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет