Українська державність в особах та історичних пам’ятках
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Українська державність в особах та історичних пам’ятках
Код дисципліни
ВК 1.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні типи, форми і ознаки державності, а також особливості формування ідейних основ і державницьких традицій українського народу, передумови та процес утворення Київської держави, видатні постаті та пам’ятки, процес формування Галицько-Волинської держави, її визначних діячів та пам’ятки, процес еволюції Запорозької Січі як державного утворення українців, козацько-гетьманської держави, її видатних діячів та козацькі святині України, визначних діячів Української революції 1917-1921 рр., пам’ятки та пам’ятні місця національного державотворення доби визвольних змагань, основні віхи діяльності державницьких центрів в екзилі, процеси відродження та розбудови незалежної української держави, сутність політики декомунізації, увіковічення пам’яті видатних державних та культурних діячів, борців за незалежність України.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні періоди історіїУкраїни, основні події і дати.
Вміти аналізувати процеси історичного розвитку України.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Основні типи, форми і ознаки державності. Особливості формування ідейних основ і державницьких традицій українського народу. Дослов’янська державотворча традиція на українських землях, її значення. Виникнення у Середньому Подніпров’ї державного об’єднання Руська земля. Видатні постаті Київської держави та пам’ятки. Галицько-Волинська держава в особах та пам’ятках. Утвердження державних структур Запорозької Січі як продовжувача державницьких традицій Київської Русі. Козацькі святині України. Козацько-гетьманська держава, її видатні діячі, історичні місця і пам’ятки. Українська революція 1917-1921 рр. і утворення соборної української держави. Визначні діячі та пам’ятки періоду національно-визвольних змагань. Українські державницькі центри в екзилі. Карпато-Українська держава та її діячі. Спроба відновлення Української держави в окупованому німцями Львові. Українське державне правління на чолі з Я. Стецьком. Розпад СРСР, відродження та розбудова Української суверенної, незалежної, соборної держави. Відродження національної самосвідомості українського народу, пропаганда історії і його духовних святинь, декомунізація, увіковічення пам’яті видатних державних та культурних діячів, борців за незалежність України.
Рекомендована та необхідна література
Бойко О.Д. В.К. Винниченко: політичний портрет 1917 р. // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Історія. К.,2002. Вип.63/64. С.63–64.
Борщак І., Мартель Р. Іван Мазепа.К.,1991.136 с.
В’ячеслав Липинський – ідеолог українського державотворення. Луцьк, 2001.188 с.
Видатні постаті в історії України ІХ-ХІХ ст. К.,2002. 360 с.
Волковинський В. М. Нестор Махно: легенди і реальність.К.,1994. 256 с.
ГетьманиУкраїни: історичні портрети. К.,1991. 216 с.
Грушевський М. Про батька козацького Богдана Хмельницького. Дніпропетровськ, 1993. 56 с.
Гончаров О.П., Капелюшний В.П. М. І. Костомаров як дослідник життя і діяльності українських гетьманів // 150 років розвитку вітчизняної історичної науки в Київському університеті. К.,1993. С.35–39.
Державні, політичні та громадські діячі України: політичні портрети. К., 2002. 476 с.
Довідник зісторії України. К.,1996. 464 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про українську державність, життя й діяльність її видатних діячів, пам’ятки державотворення. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти основи сучасної наукової концепції держави як історичного явища і політичного інституту, особливості формування ідейних основ і державницьких традицій українського народу, віхи розвитку державотворення на українських землях, основні події і дати з історії розвитку державності, видатні постаті та пам’ятки, вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії державотворення та аналізувати процеси історичного розвитку держави, застосовувати на практиці знання, отримані в процесі навчання.
Мета дисципліни – формування у студентів системного уявлення про історію боротьби українського народу за свою державність на прикладах життя й діяльності її видатних діячів та пам’яток історії, пов’язаних з розвитком державотворення.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу.
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань программного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 – 4, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 5 – 8. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, уснео питування, реферати) і підсумкове оцінювання (залік).
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Валерій
Петрович
Капелюшний
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет