Лабораторний практикум з біології рослин

Освітня програма: БІОЛОГІЯ (бакалавр) ЗАОЧНА

Структурний підрозділ: Навчально-науковий центр “Інститут біології та медицини”

Назва дисципліни
Лабораторний практикум з біології рослин
Код дисципліни
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
10
Результати навчання
ПР01. Розуміти соціальні та економічні наслідки впровадження новітніх розробок у галузі біології у професійній діяльності. ПР09. Дотримуватися положень біологічної етики, правил біологічної безпеки і біологічного захисту у процесі навчання та професійній діяльності. ПР11. Розуміти структурну організацію біологічних систем на молекулярному рівні. ПР19. Застосовувати у практичній діяльності методи визначення структурних та функціональних характеристик біологічних систем на різних рівнях організації ПР20. Аргументувати вибір методів, алгоритмів планування та проведення польових, лабораторних, клініко-лабораторних досліджень, у т.ч. математичних методів та програмного забезпечення для проведення досліджень, обробки та представлення результатів. ПР25. Вирішувати конкретні прикладні задачі біології відповідними методами.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування навчальних дисциплін «Ботаніка», «Фізіологія рослин», «Біохімія», «Загальна цитологія», «Сучасні інформаційні технології в біології», «Статистичні методи в біології», «Мікробіологія», поглиблення набутих знань і навичок практичної науковоекспериментальної роботи під часНавчальної практики з ботаніки та зоології. 2. Вміння самостійно застосовувати знання з ботаніки, анатомії та фізіології рослин, біохімії, біотехнології та ін. дисциплін, виконувати лабораторні та практичні роботи, працювати з науково-методичною літературою. 3. Володіння елементарними навичками роботи з матеріалами та обладнанням, що використовуються в біологічній та хімічній лабораторіях.
Зміст навчальної дисципліни
Під час опанування цього курсу студенти ознайомляться з основними правилами проведення лабораторних дослідів, особливостями приготування робочих розчинів та основних поживних середовищ; вмітимуть застосовувати ваговий аналіз для визначення вмісту речовин в рослинах, використовуючи торсійні та аналітичні ваги; оволодіють методами оптичного та об’ємного аналізу вмісту вуглеводів у рослинних об’єктах, методами дослідження патологічних станів рослин, розмноження фітопатогенних організмів, інфікування рослин, фітопатологічну експертизу насіння, методи визначення стресового навантаження рослин за патогенезу. Оволодіють всіма етапами фіксації та дослідження біологічних об’єктів методом ТЕМ, базовими методами виділення ДНК та РНК, ампліфікації маркерних генів, стандартними методами аналізу нуклеотидних послідовностей. Ознайомляться з основними етапами дослідження грибів та грибоподібних організмів в умовах invivo та в лабораторії, принципами їх виявлення в природних біотопах, особливостями ідентифікації грибів з використанням світлової мікроскопії, хімічних методів аналітичного фарбування та спеціалізованих ключів для визначення, з методами оцінки стану повітря приміщень різного функціонального призначення. Ознайомляться з методологічними підходами оцінки стійкості рослин до абіотичних факторів та екстремальних умов довкілля. Оволодіють основами закладання експерименту, пробопідготовки, фіксації рослинного матеріалу та визначення інтегральних показників стану рослинного організму за впливу абіотичних стрес-факторів.
Рекомендована та необхідна література
1. Белава В.Н. Систематика, морфологія та фізіологія збудника церкоспорельозу // Посібник українського хлібороба (науково практичний щорічник Міністерства аграрної політики України, Національної Академії аграрних наук України, інституту рослинництва ім. В.Я. Юр’єва). – 2011. – С. 127–130. 2. Бухало А.С. Культивирование съедобных и лекарственных грибов. – Киев, 2004. –128с. 3. Карупу В.Я. Электронная микроскопия. – К.: Вища школа. Головное изд-во, 1984. – 208 с. 4. Леонтьев Д.В., Акулов О.Ю. Загальна мікологія: підручник для студентів вищих начальних закладів. – Харків: Основа, 2007. – 225 с. 5. Методическое руководство к лабораторным занятиям по спецкурсу “Методы чистых культур”.- Харьков, 1981.- 40с. 6. Науково-методичні рекомендації «Фітопатогенні властивості збудника церкоспорельозу Pseudocercosporella herpotrichoides (Fron) Deighton та методи визначення» / Белава В.Н., Панюта О.О., Таран Н.Ю.; Київ.нац.ун-т ім. Тараса Шевченка. – К.:АВЕГА, 2013. – 63с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лабораторні заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Cеместрове оцінювання: 1. Звіти з лабораторних робіт частини 1: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 10 балів/5 балів 2. Контрольна робота з теми 1: РН 1.1, РН 1.2 – 6 балів/3 бали 3. Звіти з лабораторних робіт частини 2: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 10 балів/5 балів 4. Контрольна робота з теми 2: РН 1.1, РН 1.2 – 6 балів/3 бали 5. Звіти з лабораторних робіт частини 3: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 10 балів/5 балів 6. Контрольна робота з теми 3: РН 1.1, РН 1.2 –8 балів/4 бали 7. Звіти з лабораторних робіт частини4: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 10 балів/5 балів 8. Контрольна робота з теми 4: РН 1.1, РН 1.2–8 балів/4 бали 9. Звіти з лабораторних робіт частини5: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 8 балів/4 бали 10. Контрольна робота з теми 5: РН 1.1, РН 1.2–6 балів/3 бали 11. Звіти з лабораторних робіт частини6: РН 2.1, РН 2.2, РН 3.1 – 10 балів/5 балів 12. Контрольна робота з теми 6: РН 1.1, РН 1.2–8 балів/4 бали Підсумковий контроль: у формі заліку
Мова викладання
Українська