Археологічна практика
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Археологічна практика
Код дисципліни
ОК 28
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні етапи польових досліджень археологічної пам’ятки (пам’яток), в роботі на якій (яких) брав безпосередню участь під час практики, або ж матеріали та документацію щодо цих досліджень, яка опрацьовувалася в рамках практики, основи чинного законодавства в сфері охорони археологічної спадщини та регуляції польових археологічних досліджень, порядок виконання дослідних процедур під час натурних археологічних досліджень, правила виконання фіксаційних процедур під час натурних археологічних досліджень, основні методи та етапи первинного камерального опрацювання археологічного матеріалу.
Знати правила ведення польової археологічної документації, основні методи консервації та реставрації археологічних знахідок в умовах польового археологічного дослідження, критерії відбору археологічних предметів для постійного фондового зберігання та/або експонування, основні вимоги до укладання звітної документації про польові археологічні дослідження.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Володіти сучасною професійною археологічною та пам’яткоохоронною термінологією.
Орієнтуватись в чинній нормативно-правовій базі, що регулює здійснення польових археологічних досліджень.
Знати засадничі принципи організації роботи археологічної експедиції.
Вміти застосовувати знання та навички під час практичної роботи.
Зміст навчальної дисципліни
Археологічна практика є невід’ємною складовою частиною навчального процесу. У відповідності з навчальним планом студенти історичного факультету ОР «бакалавр» освітньої програми «Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм» проходять археологічну практику у 2 семестрі. Проходження практики є обов’язковим для студентів. Застереження з огляду на стан здоров’я, що не дозволяє брати участь у виконанні певних дослідних процедур та/або перебувати в умовах польового експедиційного табору, не звільняють від проходження археологічної практики, а передбачають іншу форму її відпрацювання (опрацювання фондових археологічних та антропологічних колекцій у лабораторних умовах, робота з упорядкування польової та звітної археологічної документації тощо). Тривалість археологічної навчальної практики становить 2 тижні (3 кредити ЄКТС). Завдання та мета практики реалізуються шляхом групового та самостійного виконання кожним здобувачем навчальних та виробничих завдань в реальних умовах польового археологічного дослідження або, в разі зазначених вище застережень, дослідних процедур камерального циклу. Основною специфікою саме археологічної практики є те, що студенти-практиканти безпосередньо занурені в процес повноцінного наукового дослідження, що на стадії виконання земляних робіт (розбирання культурних шарів, розчистки заповнень об’єктів тощо) не може бути повторене, більш за те, щоразу йдеться про унікальний випадок, до того ж – без можливості точного прогнозу перебігу конкретних дослідних операцій. Щоденні завдання для практикантів на тій чи іншій ділянці роботи визначають безпосередні керівники досліджень, виходячи з поточних потреб роботи експедиції. Тож пропонована у програмі структура практики є радше рекомендацією, а не імперативною інструкцією, що вимагає чіткого виконання
Рекомендована та необхідна література
Вступ до музеєзнавства і пам’яткознавства. Навчальний посібник. – К., 2019.
Гріффен Л., Титова О. Основи пам’яткознавства. – LAMBERT Academic Publishing, 2017.
Закон України «Про охорону культурної спадщини». http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1805-14
Закон України «Про охорону археологічної спадщини». http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1626-15
Козак О.Д, Потєхіна І.Д., Слободян Т.І., Гупало В.Д. Методичні рекомендації з польової антропології. – Л., 2019.
Микульчик Р., Слободян П., Рак Т. Словник-довідник термінології музейництва. – 2012.
Наукова звітність про польові археологічні дослідження (інструктивні матеріали):
https://iananu.org.ua/106-struktura/naukovi-viddili/polovij-komitet/1039-naukova-zvitnist-pro-polovi-arkheolohichni-doslidzhennia
Словник-довідник з археології. – К., 1996.
Drewett P. Field archaeology. An introduction. – London, 2001.
Renfrew Colin, Bahn Paul. Archaeology: Theories, Methods and Practice. London, 1993.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у ознайомленні студентів з основними принципами проведення польових археологічних досліджень в Україні, а також світовим досвідом в цій сфері, отриманні загального уявлення про різні етапи сучасного польового археологічного дослідження, оволодінні сучасними методами, формами організації та засобами роботи археологічних експедицій, формування професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної робити у виробничих умовах, набуття практичних навичок польової археологічної діяльності, оволодіння методикою науково-дослідної роботи з використанням археологічних предметів та польової археологічної документації як першоджерел для власне археологічних досліджень теоретико-реконструкційного рівня, палеоетнологічних та ширше – взагалі преісторичних досліджень, познайомитися на практиці зі специфікою археологічних предметів як предметів музейного значення.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Перший модуль включає у себе набуття практичних навичок польової та камеральної археологічної роботи. Другий змістовий модуль включає набуття навичок аналізу проведеної роботи через складання звіту. Оцінка успішності студента здійснюється у двох формах: поточний контроль, а також оцінка за звіт про проходження практики і підсумковий контроль. Студент-практикант отримує індивідуальні завдання, що визначає місце, характер та обсяг роботи. За своєчасне та якісне виконання індивідуального завдання студент-практикант несе особисту відповідальність. Кожне індивідуальне завдання оцінюється керівником практики, сума оцінок за індивідуальні завдання складає оцінку за поточний контроль. За результатами проходження практики складається звіт про проходження практики. Керівником практики оцінюється якість, повнота та оформлення звіту
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни