Історія української літератури. Ч.5. Література кінця ХІХ – початку ХХ ст

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Історія української літератури. Ч.5. Література кінця ХІХ – початку ХХ ст
Код дисципліни
ОК 09.05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 13. Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання української мови та літератури, мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку української мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності, провідні тенденції розвитку літературного процесу в Україні. ПРН 14. Пояснює особливості розвитку української мови та літератури, специфіку перебігу літературного процесу в Україні в культурному контексті, зміст естетичних теорій, методів, напрямів, течій, стилів, жанрів; твори української класики й сучасності у взаємозв’язках зі світовою літературою й культурою; порівнює мовні й літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення дисципліни студенти повинні попередньо опанувати курси «Історія української літератури. Частина 1. Вступ до літературознавства»; «Частина 2. Давня література»; «Частина 3. Література І половини ХІХ століття»; «Частина 4. Література ІІ половини ХІХ ст.». Також студенти повинні знати особливості функціонування української літератури попередніх періодів, стильову, жанрову специфіку цих періодів; основи літературознавчого аналізу художніх творів; найновіші літературознавчі поняття; основні періоди історії української літератури, їх особливості; володіти елементарними навичками визначати жанрово-стильові особливості аналізованого тексту, його тематику та проблематику; класифікувати літературні твори; уміти аналізувати поезію, прозу, драматургію в українській літературі кінця ХІХ ст. - початку ХХ ст.; самостійно працювати з художньою та науковою літературою.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна має на меті сформувати у студентів знання про особливості розвитку української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст., еволюцію художнього мислення на зламі століть. Курс складається з 2-х змістових модулів, зосереджених на вивченні творчості основних постатей української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. та аналізі відповідних художніх текстів митців даного періоду, що дає можливість студентам комплексно уявити розвиток літератури кін. ХІХ – поч. ХХ ст., характер літературних напрямків періоду межі століть, ідейно-художню цінність спадщини письменників, представників різних стильових течій, та їхню увагу до психології людини і психології суспільства. Форма підсумкового контролю – іспит.
Рекомендована та необхідна література
1. Гаєвська Н., Задорожна О. Українська література межі ХІХ – ХХ ст. К., 2016. 2. Гаєвська Н., Гнідан О., Семенюк Г. та ін. Історія української літератури кінця XIX - початку XX ст.: У 2-х кн. / За ред. О. Д. Гнідан. К., 2005. – Кн. 1.; К., 2006. 3. Геник-Березовська З. Грані культур. Бароко. Романтизм. Модернізм. К., 2000. 4. Євшан М. Критика. Літературознавство. Естетика. К., 1998. 5. Єфремов С. Щоденники. 1923 – 1929. К., 1997. 6. Ільницький М. Література українського відродження: напрями і течії в українській літературі 20-х – поч. 30-х рр. ХХ ст. К., 1994. 7. Історія української літератури кінця XIX - початку XX ст. / За ред. П.П. Хропка. К., 1991. 8. Шумило Н. Літературний процес: імена, факти, тенденції (початок XX століття) // Газ. Українська мова та література. 1998. № 4, 11, 13, 33, 43.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс поєднує такі форми навчання: лекції, практичні заняття та самостійну роботу. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: усна відповідь на практичних заняттях, доповнення та участь у дискусії, бліц-опитування, тести, підготовка та захист презентацій, модульна контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр фoрмується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання усних відповідей на практичних заняттях (8 балів), доповнень та участі у дискусії (10 балів), бліц-опитувань (10 балів), тестів (10 балів), підготовки та захисту презентацій (12 балів), модульних контрольних робіт (10 балів). Формат іспиту – письмовий. Екзаменаційний білет складається із двох завдань: теоретичне питання (з історії української літератури кінця ХIХ – початку ХХ століття (50%); практичне питання (аналіз художнього твору) (50%); кожне питання оцінюється максимально 20 балами. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська