Сучасний літературний процес в Україні (європейський контекст)
Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Сучасний літературний процес в Україні (європейський контекст)
Код дисципліни
ВБ 2.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 18.2. Знати та аналізувати явища, тенденції, закономірності сучасного літературного процесу в Україні (в європейському контексті).
ПРН Ав. 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань для самовдосконалення та ефективної організації навчального процесу.
Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного опанування дисципліни студент повинен: знати основи літературознавчого аналізу художніх творів; соціально-історичні умови розвитку української літератури ХХІ ст.; особливості розвитку сучасної поезії, прози, драматургії в європейському контексті; основні тенденції розвитку світової літератури, їх вплив на формування жанрово-стильової специфіки сучасної української літератури; вміти аналізувати ідейно-художній зміст літературних творів, творчості письменників у контексті актуальних вимог сучасного літературознавства; орієнтуватися в сучасній науковій та критичній літературі з проблем розвитку сучасної української та європейської лірики, прози, драматургії; володіти навичками виявлення взаємозв'язку творів сучасної української літератури зі світовою літературою, фольклором, живописом, музикою та іншими видами мистецтв.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – забезпечити фахове вивчення основних тенденцій жанрово-стильового розвитку сучасної української літератури в європейському контексті, як завершального етапу студіювання історії української літератури; сформувати в магістрантів об’єктивні наукові знання про літературний процес кін. ХХ – поч. ХХІ ст., поглибити розуміння специфіки розвитку сучасної поезії, прози, драматургії, критики та літературознавства на основі вивчення знакових творів української літератури межі ХХ-ХХІ ст., вдосконалити володіння оптимальним обсягом літературознавчих понять і термінів, необхідних для повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів.
Анотація. Курс поглиблює базові знання з історії української літератури, зокрема закономірностей розвитку історико-літературного процесу у взаємозв’язках з світовою літературою і культурою; продовжує системне вивчення яскравих сучасних літературних явищ в розмаїтті стилів і жанрів, інноваційних зрушень в культурно-стилістичній епосі межі ХХ-ХХІ ст.; вдосконалює пошуковий та експериментаторський підхід до вивчення літературного явища; дає змогу визначити особливості поетики сучасної лірики, драми, новелістики, романістики, специфіки їхніх жанрово-видових та родово-видових дифузій.
Рекомендована та необхідна література
1. Гундорова Т. Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми: ст. та есеї / Тамара Гундорова. - К.: Грані-Т, 2013. - 546 с.
2. Жуковська Г.М., Гаєвська Н.М. Українська література кін.ХХ – поч.ХХІ ст.: жанрово-стильові особливості. Навчально-методичний посібник. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2020. – 225 с.
3. Іванишин М. Дискурс національної ідентичності в українському постколоніальному літературознавстві / М.Іванишин. – Дрогобич: Посвіт, 2014. – 208 с.
4. Історія української літератури: ХХ – поч. ХХІ ст.: навч. посіб.: у 3 т. / [В.І. Кузьменко, О.О. Гарачковська, М.В. Кузьменко та ін.] за ред. В.І. Кузьменка. – Т. 3. – Київ:Академвидав,2017.– 544 с.
5. Романенко О. В. Семіосфера української масової літератури. Текст. Читач. Епоха / Олена Романенко. – К.: Якубець А. В. [вид.], 2014. – 362 с.
6. Філоненко С. О. Масова література в Україні: дискурс / гендер / жанр: монографія / Софія Філоненко; ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. – Донецьк: ЛАНДОН-XXI, 2011. – 430 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Упродовж семестру передбачаються такі форми роботи: лекції, семінарські заняття і самостійна робота, і методи викладання: навчальна дискусія, проблемна лекція, навчальна бесіда, дослідницька робота. Дисципліна викладається українською мовою. У курсі передбачено такі види роботи: відповіді на семінарському занятті, участь у дискусіях; творче завдання: презентація результатів самостійної роботи; модульна контрольна робота. Протягом семестру студент може набрати максимально 100 балів, мінімально - 60 балів. Завершується дисципліна заліком.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру оцінювання здійснюється відповідно до видів робіт. Максимально студент може набрати 100 балів та мінімально – 60 балів, зокрема: відповідь на семінарському занятті, участь у дискусіях - максимум 50 і мінімум - 25 б.; творче завдання: презентація результатів самостійної роботи - максимум 25 і мінімум – 17 б.; модульна контрольна робота – максимум 25 і мінімум – 18 б. Дисципліна завершується заліком. Залікова оцінка виставляється за результатами роботи магістранта впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Оцінювання за результатами навчання: РН 1.1-1.3; 2.1-2.6; 3.1- 3.3; 4.1-4.3.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Марина
Миколаївна
Рябченко
кафедра історії української літератури, теорії літератури і літературної творчості
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
кафедра історії української літератури, теорії літератури і літературної творчості
Навчально-науковий інститут філології