Методологічні засади і сучасні концепції навчання української мови в старшій профільній школі

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Методологічні засади і сучасні концепції навчання української мови в старшій профільній школі
Код дисципліни
ОК 15
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 8.Знати методологію наукового дослідження з методики навчання і втілювати їх у науковій роботі. ПРН 10. Знати методологічні засади та сучасні концепції навчання української мови в старшій профільній школі, створювати та апробувати нові технології навчання української мови. ПРН 12. Знати теоретичні засади організації міжнародної науково-дослідницької діяльності в галузі освіти і провадити наукові дослідження на їх основі. ПРН Ав. 1.Здатність адаптуватись до нових ситуацій та умов освітнього процесу, приймати рішення в ситуаціях навчального процесу. ПРН Ав. 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного оволодіння дисципліною студенти повинні знати: особливості лінгводидактики як науки та галузевих методик, особливості педагогічного дискурсу, множину стратегій і тактик викладача-філолога; уміти: проєктувати курс навчання мови мови у програмах, планах, підручниках, використовувати методи, прийоми у різних організаційних формах навчання в різних систем навчання, будувати комплекси вправ, завдань для учнів для опанування різними аспектами мови і мовлення, готувати уроки для учнів з використанням інструментарію різних лінгводидактичних систем; успішно опанувати основи педагогіки, методики навчання української мови в школі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – забезпечити магістрантам знання концептуальних засад лінгводидактики, концепцій сучасної мовної освіти, методології і категоріального апарату лінгводидактики; ознайомити магістрантів із сучасними методами, прийомами і формами навчання української мови з позицій підходів, концепцій, теорій; прикладами організації навчання української мови з урахуванням профілізації на засадах різних підходів.Навчальна дисципліна є нормативною і належить до циклу науково-практичної підготовки магістра; ґрунтується на фундаментальних положеннях зарубіжної та вітчизняної лінгвістики, комунікативному підході до навчання, сприяє усвідомленню відповідальної ролі вчителя в навчальному процесі; покликана забезпечити формування науково-методичної компетентності магістрантів: знань та вмінь опрацьовувати теорію і вдосконалювати практику навчання української мови, проєктувати навчальні стратегії і технології, планувати, організовувати й апробовувати наукові і методичні пропозиції для впровадження в процес навчання української мови, здійснювати дослідницькі операції в ході викладання, контролювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, впроваджувати інновації в різних методичних системах. Дисципліна сприяє формуванню здатності науково обґрунтовувати і вносити пропозиції до підручників і шкільних програм, стандартів, концепцій; аналізувати нормативні документи, застосовувати технології, підходи, методи, принципи, засоби навчання мови, осмислювати вітчизняний та світовий досвід та систематизувати результати опрацювання інтернет-джерел.
Рекомендована та необхідна література
1. Encyclopedia of the Sciences of Learning (2012) Ed. by Norbert M. Seel. — New York : Springer 2. Richards Jack C., Renandya Willy A.(2002) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice, NY, Cambridge University Press . 3. Любашенко, О. та ін. Українська мова. Мова фаху, мова науки, мова. спілкування. Текстово-комунікативне навчання (2014) / Л.О.Ткаченко, .В.Любашенко, С.Є.Мельник, Т.М.Андрєєва, С.В.Овсейчик, О.В.П'ятецька;за ред. О.В.Любашенко.- К.:ТОВ ВПП «Компас». 4. Пентилюк, М. І., Горошкіна, О. М., Нікітіна, А. В. (2006). Концепція навчання української мови в системі профільної освіти. Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах, (9-10), 76-84. 5. Потапенко, О. І., Кожуховська, Л. П., Товкайло, Т. І., & Чубань, Т. В. (2005). Лінгводидактика (курс лекцій): Навчальний посібник для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. К.: Міленіум, 227.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Форми навчання: практичні заняття, семінари, лекції, самостійна робота; а також методи навчання: науковий диспут, проєкнтне навчання, тренінг, моделювання професійних ситуцій
Методи та критерії оцінювання
Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом за такі види роботи: відповідь на практичному занятті, модульний проєктучасть у науковому диспуті. Протягом семестру студент може набрати максимально 60 балів та мінімально – 36 балів. Завершується дисципліна іспитом. Семестрову підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом упродовж семестру, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60%) – семестровий контроль і 40 балів (40%) – іспит). Іспит проводиться у формі письмової роботи (екзаменаційний білет містить три завдання – І- max 10 балів, ІІ- max 15 балів, ІІ- max 15 балів (всього 40 балів)) за результатами навчання: РН 1.1; РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 2.1; РН 2.3; РН 2.4.
Мова викладання
Українська