Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 4. Парадигмологія
Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова" : Частина 4. Парадигмологія
Код дисципліни
ОК.13.04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН 8 Знати й розуміти систему мови (української, англійської), загальні властивості літератури як мистецтва слова, у зв’язку з історією української літератури, уміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 10 Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності.
ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення курсу студенти повинні
знати весь обсяг матеріалу, що передбачений програмою курсу «Сучасна українська мова: Лексикологія. Фразеологія. Фонетика. Фонологія. Морфемологія. Словотвір», а також теоретичні основи загального мовознавства.
Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби, використовувати набуті попередньо знання та навички в процесі розподілу слів на частини мови та опису їхніх парадигм.
Володіти елементарними навичками наукового дослідження та роботи з інформацією в інтернет-ресурсах; навичками критичного ставлення до аналізованих явищ, використання фахових джерел; методикою фонематичного запису словоформи, словотвірного та морфемного аналізу; навичками семного та семасіологічного аналізу слова.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формувати у студентів систематизовані наукові знання про базові й проблемні поняття традиційної морфології та парадигмології, поглиблено знайомити студентів із теоретичними основами та термінологійним апаратом граматики, виробляти уміння й навички застосовувати набуті знання в процесі морфологічного аналізу слова та аналізу записаної самостійно парадигми слова. Предметом навчальної дисципліни є вивчення природи й суті слова в аспекті властивих йому частиномовних граматичних значень різних ступенів узагальнення, а також словозміна в парадигматичному та синтагматичному аспектах. Навчальний курс складається із трьох частин. 1. Основні поняття парадигмології. 2. Іменні частини мови. 3. Дієслово. Прислівник. Службові частини мови.
Рекомендована та необхідна література
Сучасна українська мова : Морфологія / Л. А. Алексієнко, О. М. Зубань, І. В. Козленко. Київ : Знання, 2013. 524 с.
Вихованець І. Р., Городенська К. Г. Теоретична морфологія української мови. Київ : Пульсари, 2004. 398 с.
Граматика сучасної української літературної мови. Морфологія [І. В. Вихованець, К. Г. Городенська та ін.]. Київ : ВД Дмитра Бураго, 2017. 752 с.
Горпинич В. О. Морфологія української мови: Підручник. Київ : ВЦ «Академія», 2004. 336 с.
Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови: Морфологія. Вінниця : «Поділля», 2003. 464 с.
Плющ М. Я. Граматика української мови : Морфеміка, словотвір, морфологія : Підручник. Київ : ВД «Слово», 2010. 328 с.
Граматичний словник української літературної мови. Словозміна / відп. ред. Н. Ф. Клименко. Київ : ВД Дмитра Бураго, 2011. 760 с.
Словник. http://www.slovnyk.ua
Український правопис. http://pravopys.net.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які студенти виконують під час самостійної роботи;
• відповідь на семінарському занятті;
• участь у дискусії;
• написання тестів;
• написання контрольної роботи.
Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання:
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну та самостійну роботу (макс. / мін.): домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – 14 / 7 балів; участь у дискусії – 6 / 3 бали; письмові тести – 50 / 30 балів; індивідуальна домашня контрольна робота – 10 / 6 балів; письмовий підсумковий тест – 20 / 14 балів.
Максимальна кількість балів – 100 балів;
мінімальна кількість балів – 60 балів.
• Підсумкове оцінювання: залік.
Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру (у режимах онлайн та офлайн) і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студентам, які за семестр набрали сумарно менше ніж 60 балів, для складання заліку необхідно відпрацювати матеріал за темами, виконати самостійну домашню роботу або ж за потреби написати контрольну роботу.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Лілія
Миколаївна
Костич
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології