Сучасна українська культура
Освітня програма: Культурна антропологія з фаховим вивченням іноземної мови
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Сучасна українська культура
Код дисципліни
ДВС. 1.02
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів та смислів, а також критично оцінювати можливості іх інтерпретації для розв'язання суспільно значущих проблем.
ПРН 2. Аналізувати текстові та візуальні джерела інформації щодо культурних явищ та процесів, верифікувати інформацію у відповідності до професійних задач. ПРН 7. Оцінювати історичні здобутки та новітні досягнення культурології.
ПРН 12. Збирати, аналізувати та оцінювати емпіричні факти та здійснювати їх інтерпретацію у відповідності до сучасних теоретичних уявлень відповідного напряму культурології.
ПРН 16.1. Вправно застосовувати методику інтертекстуальності та сучасних реконструктивних прийомів як у галузі культурної антропології, так і в міждисциплінарному аспекті.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку опанування даного курсу студенти мають бути обізнаними з основами періодизації історії розвитку цивілізації та культури, знати базові культурологічні поняття та категорії; використовувати сучасні методи та інструменти культурології, методи аналізу даних та інформаційні технології для проведення наукових досліджень, аналізувати і презентувати результати досліджень, аргументувати висновки. Вміти працювати з оригінальними джерелами, науковою та коментуючою літературою, здійснювати поглиблений аналіз наукових джерел (з культурної антропології, культурних практик, методики збирання, обробки та дослідження матеріалу з нематеріальної культурної спадщини), застосовувати сучасні інформаційні та комунікативні технології у навчанні, використовувати інформаційні технології для презентації результатів власного навчання, володіти елементарними навичками роботи в команді - академічній групі. Виявляти здатність до критичного мислення та застосовувати аналітичні здібності.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – забезпечення філософсько-культурологічної складової підготовки висококваліфікованих, конкурентоздатних, професійних аналітиків та культурних менеджерів з інноваційним, креативним, аналітичним способом мислення, здатних до ефективної професійної науково-дослідницької, педагогічної, аналітичної й організаційної діяльності в галузі культурної антропології, етнокультурології та створенні інноваційних методів вивчення і управління культуротворчими процесами, здатних брати участь в управлінні культурними інституціями та організаціями, які працюють на примноження національних культурних ресурсів, фахівця освітнього ступеня «магістр», який здобув теоретичні та практичні знання, вміння та навички, що достатні для виконання професійних обов’язків за обраною спеціальністю.
Анотація. Навчальна дисципліна знайомить студентів із основами досліджень історико-культурного та культуротворчого процесу української культури, є частиною поглибленого уявлення про світову культуру, закономірності і особливості розвитку української культури, великі імена української культури, культурні інституції та культурну політику. Дисципліна важлива для формування національної свідомості, розуміння місця та ролі українців у світовому культурному процесі, вона є міждисциплінарною галуззю досліджень відносин та процесів формування культурних політик в сфері культурної дипломатії та гуманітарної політики. Вивчення курсу передбачає опанування здобувачем вищої освіти ряду компетентностей, достатніх для досягнення мети та основних завдань цієї програми, а також достатніх для виконання професійних обов’язків за обраною спеціальністю.
Рекомендована та необхідна література
1. Дзюба І. Чи усвідомлюємо національну культуру як цілісність? / Іван Дзюба // З криниці літ : тритомовик. – К. : Обереги : Гелікон, 2001. – Т. ІІ. – С. 578–594. – (Серія «Українська модерна література»).
2. Мак-Люэн М. Галактика Гутенберга : Сотворение человека печатной культуры / Маршалл Мак-Люэн / пер. с англ. А. Юдина – К.: Ника-Центр, 2003. – 432 с.
3. Нариси української популярної культури. – К.: УЦКД, 1998. – 760 с. Негода Н. В. Українське contemporary-Art на шляху самовизначення / Н. В. Негода // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: зб. наук. праць: наук. зап. Рівненського державного гуманітарного університету. У 2-х т. – Вип.16. – Рівне: РДГУ, 2010. – Т.1. – С. 90–95.
4. Омельченко В.Ю. Культура як складова гуманітарної політики і національної безпеки / Суспільно-політичні процеси. Наукове видання Академії політичних наук України. Київ. Видавництво Політія, 2021. Випуск 1 (17) 2021. – С. 290-308.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальна програма дисципліни «Сучасна українська культура» створена на базі наукової школи кафедри української філософії та культури філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Курс «Сучасна українська культура» входить у вибірковий блок 1. «Порівняльна культурна антропологія» та викладається у ІІІ семестрі магістратури – відповідно до навчального плану освітньо-наукової програми «Культурна антропологія з фаховим вивченням іноземної мови». Форми навчання: лекції, семінари, науковий семінар, самостійна робота. Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (усна відповідь, доповнення, доповідь на науковому семінарі, бліц-опитування, участь у дискусіях на лекціях та семінарських заняттях, проміжний контроль, залік). Науковий семінар, проводиться не пізніше останнього лекційного тижня.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання) - 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння, комунікація, автономність та відповідальність – 60% загальної оцінки.
Оцінювання семестрової роботи: усна відповідь, доповнення, участь в дискусії під час лекції, творчі та дослідницькі завдання: наукова (науково-популярна стаття, рецензія, дайджест), доповідь – 48/80 б. З них: усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і семінарах, бліц- опитування, проміжний контрольний тест: 36/56 б. Науковий семінар презентація наукової доповіді: 12/24 б. Завершується дисципліна заліком у письмовій формі 12/20 б.
Мова викладання
Українська мова
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни