Міф і міфологія: історія наукового дискурсу
Освітня програма: Фольклористика, українська мова і література та іноземна мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Міф і міфологія: історія наукового дискурсу
Код дисципліни
ДВС.2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції фольклористики, мовознавства й літературознавства, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН 24. Визначати основні світові міфологеми в авторських і фольклорних творах і здійснювати їх аналіз. ПРН 25.2/ Застосовувати на практиці знання типових для світової епіки першообразів, мотивів, формул, архітектоніки текстів різних жанрів і субжанрів; виявляти у текстовому просторі української народної епіки алюзій світових культурних надбань (за вибірковим блоком «Міфологія і фольклор народів світу»).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення курсу студенти мають володіти основними знаннями гуманітарного характеру: знати закономірності побудови міфу і міфологічної свідомості; основні категорії міфів; світоглядні уявлення народів світу; специфіку народної творчості як системи, її структури, історії розвитку та історії дослідження.
Уміти вивчати та узагальнювати наукові джерела, фольклорні матеріали; використовувати методи оцінки етнокультурної інформації; використовувати здобуті знання в галузі міфології науково-пошуковій роботі, вирішувати практичні завдання, робити висновки.
Володіти навичками аналізу побутування міфу в свідомості людини, закономірностях використання міфу в різних типах культурних практик; навичками підготовки, організації та проведення фольклористичного дослідження, що відповідає перщому (бакалаврському) рівню.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати теоретичний синтез понять «міф» і «міфологія», взаємозв'язку міфу і соціокультурної дійсності; окреслити ранні і новітні підходи до вивчення міфу і міфології, вироблені в рамках різних автономних наук.
Анотація. До програми навчальної дисципліни включено основні теоретичні питання вивчення міфу і міфології в синхронії та в діахронічній площині, проблемні поля фольклористичного дослідження та сфера практичного впровадження досліджень міфологічних комплексів у фольклористиці. Її предметом є діахронічна специфіка міфу та його подальші історичні трансформації в контексті наукового дискурсу. Основні завдання дисципліни: вироблення уміння та формування навичок, що дозволяють майбутньому фахівцю-фольклористу виявляти у текстовому просторі українського фольклору алюзії світових культурних надбань з урахуванням широкого міфологічного контексту.
Рекомендована та необхідна література
Barthes, Roland, Mythologies. New York: Hill and Wang, 1972.
Campbell, Joseph. Flight of the Wild Gander: Explorations in the Mythological Dimension: Select Essays 1944-1968, 3rd ed. New World Library, 2002.
Cardona, Dwardu. God Star. Victoria, BC: Trafford Pub., 2006.
Hamilton, Edith. Mythology. Boston: Back Bay Books, 1998.
Segal, Robert A. Myth: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2004.
Talbott, David. Saturn Myth. A reinterpretation of rites and symbolsilluminating some of the dark corners ofprimordial society. 2013. https://www.scribd.com/document/252967750/The-Saturn-Myth-David-Talbott?utm_medium=cpc&utm_source=google_search&utm_campaign=3Q_Google_DSA_NB_RoW&utm_term=&utm_device=c&gclid=Cj0KCQjwtamlBhD3ARIsAARoaEyMD2vDu68KDo2yqYVCQdiFGMC4KyrVyRZ17wnowBBQ7VNtdJpVk6UaAqqhEALw_wcB#
Заплановані освітні заходи та методи викладання
У курсі передбачено 2 змістові частини. Перша частина курсу – «Розвиток міфології як наукової дисципліни». Друга частина курсу – «Діалектика та функції міфу. Міф і культура». Форми навчання: лекції, семінари, науковий семінар, самостійна робота. Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (усна відповідь, доповнення, презентація самостійної роботи на науковому семінарі, бліц-опитування, участь у дискусіях на лекціях та семінарських заняттях, проміжний контрольний тест, іспит). Науковий семінар, проводиться не пізніше останнього лекційного тижня, на якому студенти презентують самостійно підготовлений науковий проєкт із однієї з актуальних проблем міфокритики.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання) - 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння, комунікація, автономність та відповідальність – 60% загальної оцінки.
Оцінювання семестрової роботи: усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і семінарах, бліц-опитування, проміжний контрольний тест: 25/45 б. Науковий семінар презентація наукової доповіді: 11/15 б. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: усні відповіді, доповнення, бліц-опитування, проміжні контрольні тести, презентація наукової доповіді) та за самостійну роботу (підготовка доповіді). Усі види робіт за семестр мають у підсумку 36/60 б. Завершується дисципліна іспитом у письмовій формі 24/40 б.
Мова викладання
Українська мова
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни