Автоматичний морфемно-словотвірний аналіз
Освітня програма: «Прикладна (комп’ютерна) лінгвістика та англійська мова»
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Автоматичний морфемно-словотвірний аналіз
Код дисципліни
ННД 12.04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, явища і процеси методами структурної, математичної та комп’ютерної лінгвістики, представляти в алгоритмічному вигляді процеси аналізу і синтезу лінгвістичних об’єктів.
ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний (фонетичний, морфемний, словотвірний, морфологічний, синтаксичний, семантичний), літературознавчий та перекладознавчий аналіз текстів різних стилів та жанрів, а також комп’ютерне моделювання процесів аналізу і синтезу лінгвістичних об’єктів і явищ.
ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати (створювати системоорієнтовані та текстоорієнтовані лінгвістичні бази даних) й інтерпретувати факти мови та мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем автоматичного лінгвістичного аналізу у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
ПРН: 19, 25
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів: Вступ до мовознавства, Вступ до спеціальності, Фонетика української мови, Морфемологія та словотвір української мови, Прикладна фонетика, Корпусна лінгвістика, Основи інформатики, Основи програмування;
2. Знання теоретичних основ загального мовознавства, фонетики, морфемології, словотвору сучасної української мови, комп'ютерного моделювання, інформатики та програмування;
3. Володіння методикою фонетичного, морфемного, словотвірного, морфологічного аналізів; елементарними навичками математичного та комп’ютерного моделювання лінгвістичних явищ; математичними основами роботи комп’ютерних систем, принципами збору, накопичення, обробки та пошуку інформації;
4. Уміння використовувати мову програмування для розв’язання задач введення, виведення та обробки інформації, підрахунку значення функцій та обробки текстових рядків.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – поглиблене ознайомлення студентів із теоретичними основами, термінологічним апаратом автоматичного морфемного та словотвірного аналізу, вироблення умінь і навичок застосовувати набуті знання у процесі морфемного та словотвірного аналізу слова української мови у формалізації інфологічного та даталогічного етапів комп’ютерного моделювання автоматичного морфемного та словотвірного аналізу і синтезу слова. У межах курсу розглядаються методи комп’ютерного моделювання морфемної та словотвірної будови українського слова, досвід традиційної і комп’ютерної морфемно-словотвірної лексикографії, практика створення автоматичних систем морфемного аналізу та синтезу слів.
Рекомендована та необхідна література
Спеціальне методичне (ІТ) забезпечення навчально-наукової лабораторії комп'ютерної лінгвістики https://philology.knu.ua/struktura-if/laboratoriyi/laboratoriya-kompyuternoyi-linhvisty/:
1. Морфемна база даних української мови / Корпус української мови http://www.mova.info/login.aspx;
2. Частотні словники / Корпус української мови http://www.mova.info/carticle.aspx?l1=210&DID=5215.
Зубань О. М. Комп’ютерне лексикографічне моделювання морфемної системи української мови: монографія. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2020. 259 с.
Зубань, О.: Особливості морфемної будови слів у поетичних текстах Т. Шевченка (на матеріалі Корпусу української мови) // Українське мовознавство. № 44/1. Київ 2014. с. 123 - 133.
Зубань, О.М. Стилеметричні ознаки морфемних структур слів у поетичному мовленні Т. Шевченка (на матеріалі Корпусу української мови) // Мовні і концептуальні картини світу. Вип. 48. Київ 2014. с. 165 - 179.
Карпіловська Є.А. Вступ до комп’ютерної лінгвістики. - К., 200
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські та лабораторні заняття, самостійна робота.
Види робіт:
Усна відповідь.
Лабораторна робота.
Презентація комп’ютерної програми.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру із відповідних тем проводяться семінарські та лабораторні заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (відповідь на семінарському занятті, лабораторна робота, резентація комп’ютерної програми). Семестрову підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом упродовж семестру, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60 %) – семестровий контроль і 40 балів (40 %) – іспит).
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни