Українська мова як чинник національної ідентичності

Освітня програма: «Прикладна (комп’ютерна) лінгвістика та англійська мова»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська мова як чинник національної ідентичності
Код дисципліни
ННД. 20.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини та природи у сучасній науковій картині світу, а також фундаментальні принципи суспільства з метою реалізації прав та обов’язків людини як члена суспільства, усвідомлення верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ПРН 5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН 6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 20. Мати базові знання з історії України та історії української мови з метою усвідомлення національної ідентичності, цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідності його сталого розвитку.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: • структуру сучасної української мови; • одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови; • функції одиниць структурних рівнів української мови. Вміти • висловлювати власні думки на основі шкільних знань з української мови; • здійснювати фонетичний, морфемний, морфологічний та синтаксичний аналіз одиниць української мови; Мати елементарні навички • роботи з навчально-методичними посібниками; • пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; • аналізу та порівняння мовних явищ; • застосування на практиці здобутих знань (для участі в дискусіях, написання модульної контрольної робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається із семи тем, які висвітлюють питання походження української мови, джерела українського етносу, поняття національної мови, походження назв Русь, Мала Русь, Україна, історію назви українська мова; історію найважливіших фонетичних, граматичних, лексичних рис української мови, специфіку становлення концептуальної і мовної картин світу наших предків, а також питання походження слов’янської писемності, основні етапи розвитку старої літературно-писемної мови українців у XIII–XVIII ст., співвідношення старої української літературної мови і нової української літературної мови, шляхи й етапи розвитку української літературної мови в XIX – XXI ст.
Рекомендована та необхідна література
Висоцький С.О. Київська писемна школа X–XII ст. Львів–Київ–Нью-Йорк, 1998. 247 с. Гнатюк Л.П. Національна ідентичність і культура історичної пам’яті: лінгвістичний вимір // Мова і суспільство. Вип. 7. 2016. С. 139–145. Масенко Л.Т. Українські імена і прізвища. К., 1990. 48 с. Наєнко Г.М. Курс лекцій з історії української мови. Фонетика. К., 2002. 118 с. Півторак Г. Історична правда проти імперської облуди. – К., 2018. 148 с. Півторак Г.П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов: міфи та правда про трьох братів слов’янських зі «спільної колиски». – Вид. 2-е, доп. – К., 2004. 179 с. Русанівський В.М. Історія української літературної мови. – К., 2001. 391 с. Скляренко В.Г. Етимологічні розвідки: Україна // Скляренко В.Г. Дослідження з етимології та історичної лексикології української мови. К., 2018. С. 631–661. Скляренко В.Г. Походження назви Русь // Скляренко В.Г. Дослідження з етимології та історичної лексикології української мови. К., 2018. С. 11–126.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські заняття, самостійна робота Види робіт: Відповідь на практичному занятті, доповнення, творче завдання, участь у дискусії Написання реферату з творчим завданням Підсумкова контрольна робота
Методи та критерії оцінювання
максимальна кількість балів протягом семестру – 100 балів, • відповідь на практичних заняттях, доповнення, творче завдання, участь у дискусії: РН 1.1–3.1 – макс. 10 балів на кожному із 6 занять (оцінюється залежно від повноти розкриття); написання реферату з творчим завданням: РН 1.1–1.4, 2.1–2.3, 3.1 – макс. 16 балів •модульна контрольна робота – макс.24 бали. Підсумкове оцінювання: залік. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни