Слово як джерело інформації про культуру та світогляд народу

Освітня програма: Російська мова та переклад (для іноземців); мова навчання російська / Русский язык и перевод

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Слово як джерело інформації про культуру та світогляд народу
Код дисципліни
ВБ.2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та російською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології, зокрема для вирішення складних спеціалізованих завдань і проблем професійної діяльності. ПРН10. Знати норми російської літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. Повний перелік ПРН є в робочій програмі.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Ступінь володіння мовою викладання, достатній для слухання лекцій та участі у практичних заняттях. Успішне опанування курсів з різних аспектів володіння російською мовою, а також теоретичних курсів «Сучасна російська мова. Лексикологія», «Сучасна російська мова. Словотвір», «Сучасна російська мова. Морфологія».
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сформувати у студентів розуміння особливостей лексичної одиниці мови як важливого носія інформації про позамовну дійсність, культуру, історію та світогляд народу, сприяти виробленню умінь здійснювати самостійні спостереження та дослідження слів у різних аспектах. Дисципліна знайомить з основними поняттями наук, які досліджують слово у різних аспектах: як номінативну одиницю, як об’єкт семасіології, як засіб віддзеркалення особливостей світосприйняття певного народу, а також у порівнянні з аналогічними одиницями інших мов. Дисципліна передбачає виконання самостійної пошукової роботи, спрямованої на аналіз змісту та форми слів для з’ясування їхньої культурологічної цінності.
Рекомендована та необхідна література
1. Караулов Ю.Н. Общая и русская идеография. М.:Русский язык, 2016. 360 с. 2. Литвинова Л. А. Лингвокультурологическое описание значения слова // Современные социально-гуманитарные исследования: теоретико-методологические и прикладные аспекты : сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции: в 2-х ч. Белгород : ООО АПНИ, 2019. Часть I. С. 24-27. 3. Невойт В.И. Слова ТУЧА и ОБЛАКО как элементы русской языковой картины мира. // Лінгвістика. Лінгвокультурологія. / Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара.Т.12,Ч.1. Дніпро, 2018. С.152-172 4. Невойт В.И. Когнитивная память слова «СТЕНА». // Теория и технология иноязычного образования: Материалы II (VI) международной научно-практической конференции 29-31 октября 2014 г. Симферополь: ТНУ, 2014. С.153 – 159. 5. Павлова А. Н. Значение фоновой лексики в социально-культурном аспекте // Культура общения и ее формирование. Воронеж: Истоки, 2013. Вып. 27. С. 115-122.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота. Методи навчання: метод проблемного викладання, частково-пошуковий, теоретично- практичні, свідомо-практичні методи навчання. Ілюстративні методи. Самостійна робота з науковою та довідковою літературою. Інтерактивні методи: інформаційні, пізнавальні мотиваційні, регулятивні.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді, письмові роботи, модульні контрольні роботи. Конкретні критерії оцінювання наведено в робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української філології для іноземних громадян
Навчально-науковий інститут філології