Діахронні виміри грецької лексикології

Освітня програма: Класичні студії та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Діахронні виміри грецької лексикології
Код дисципліни
ВБ. 1.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
11 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати і втілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення. ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства. ПРН 10. Збирати й систематизувати мовні, літературні, фольклорні факти, інтерпретувати й перекладати тексти різних стилів і жанрів (залежно від обраної спеціалізації).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Студенти повинні володіти базовими знаннями з давньогрецької та новогрецької мови, навичками лексичного і словотвірного аналізу одиниць давньогрецької мови, навичками лексико-етимологічного і історико-культурного аналізу та коментування давньогрецьких текстів. Вказана дисципліна якнайтісніше пов’язана з давньогрецькою і новогрецькою мовою, тому вивчення грецької лексикології в діахронії буде допомагати кращому розумінню лексичних явищ обох мов.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування знань і уявлень про словниковий склад грецької мови та його функціонування у діахронії; системний характер новогрецької лексики і закономірності, які зумовлюють її національну своєрідність; неперервність розвитку еллінізму і особливості формування грецького лінгвокультурного середовища. Основу курсу складає теоретичний розгляд лексичної структури грецької мови в діахронічному зрізі та основних проблем лексикології новогрецької мови. У зіставленні з даними історії мови розглядаються питання системності лексичних змін у грецькій мові, зміни мовної норми, спадковості мови та варіативності мовних форм, питання словотворення грецької мови і базові словотвірні моделі в аспекті трансформації часових відмінностей. Характеристика лексики новогрецької мови надається в зв'язку з функціонуванням мови: з наявністю одних слів і втратою інших, з запозиченням слів з інших мов, зі зміною значень одних слів та стилістичного статусу інших.
Рекомендована та необхідна література
Звонська Л.Л. Давньогрецька мова. К., 2019. 682 c. Звонська Л.Л. Історія грецької мови. К., 2011. 384 c. Звонська Л.Л. Грецька мова Нового Завіту. К., 2017. 368 с. Оліщук Р.Л., Макар І.С. Давньогрецька мова. Чернівці, 2015. 496с. Тріандафіллідис М.А. Мала граматика новогрецької мови. Салоніки, 2003. 262 с. Українська елліністика: зб. наук. пр. / Клименко Н.Ф., Пономарів О.Д., Савенко А.О. та ін. К., 2010. 608с. Αναστασιάδη−Συμεωνίδη Α. Η νεολογία στην κοινή νεοελληνική. Θεσσαλονίκη, 1986. Browning R. Η ελληνική γλώσσα, μεσαιωνική και νέα. Αθήνα, 1995. Holton D, Mackridge P., Philippaki-Warburton I. Greek: a comprehensive grammar of the modern language. London, New York, 1998. Μπαμπινιώτης Γ., Κλαίρης Χ. Γραμματική της Νέας Ελληνικής. Αθήνα, 1995. Ξυδόπουλος Γ. Λεξικολογία. Εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού. Αθήνα, 2008. Енциклопедичний словник класичних мов. К., 2017. 552 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції; відеоматеріали та презентації (Microsoft Power Point); самостійна робота (підготовка матеріалів за заданою темою).
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання. Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки рефератів наукових статей, підготовку презентації і творчого проєкту та за підсумкову контрольну роботу. Усі види робіт за семестр мають у підсумку: - у максимальному вимірі 100 балів, - у мінімальному вимірі 60 балів. Підсумкова кількість балів з дисципліни визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової контрольної роботи. Підсумкова оцінка з дисципліни (60/100) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (48/80) та підсумкової контрольної роботи (12/20). Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
Українська