Актуальні проблеми сучасної лінгвістики
Освітня програма: Класичні студії та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Актуальні проблеми сучасної лінгвістики
Код дисципліни
ОК.08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
10 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями і школи в лінгвістиці.
ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття
тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації.
ПРН 11. Здійснювати
науковий аналіз мовного та мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з
урахуванням доцільних методологічних та методичних принципів, формулювати
узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.
ПРН 15. Обирати оптимальні
дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з обраної філологічної галузі
для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто
в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Студенти повинні мати рівень мовної та лінгвістичної компетенції в межах повного курсу навчання за першим циклом вищої освіти (бакалаврським), знати лінгвістичні парадигми, структуру мовознавства, її теоретичні основи, орієнтуватися в основних лінгвістичних поняттях і категоріях, теоретичних положеннях і напрямах мовознавства, історію становлення та розвитку мовознавчої науки, вільно оперувати спеціальною термінологією та мати навички лінгвістичного та спеціального філологічного аналізу.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити студентів із новітнішими теоретико-категоріальним апаратом та його місцем у парадигмі розвитку лінгвістичного знання, виробити у студентів навички аналізу мовного та мовленнєвого матеріалу із застосуванням методів, що використовуються в рамках новітніх мовознавчих дисциплін.
Анотація навчальної дисципліни. Дисципліна «Актуальні проблеми сучасної лінгвістики» покликана ознайомити студентів із сучасними епістемами, методами та підходами, що використовуються в рамках різних найсучасніших напрямів мовознавства. У рамках курсу студентам презентуються найновіші дослідницькі підходи, які склалися у межах різних мовознавчих «піднаук»: лінгвокультурології, лінгвоконцептології, комунікативної лінгвістики, дискурсології, корпусної лінгвістики, що має створити підґрунтя для застосування теоретичних знань магістрів у практиці безпосереднього аналізу емпіричних мовних та мовленнєвих даних.
Рекомендована та необхідна література
Баранов, А. Н. Введение в прикладную лингвистику: учебное пособие (Москва, 2003), 360.
Бартминьский, Е. Языковой образ мира: очерки по этнолингвистике (Москва: Индрик, 2005), 528.
Бацевич, Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник (Київ, 2004), 344.
Бацевич, Ф. С. Філософія мови: Історія лінгвофілософських учень (Київ: ВЦ “Академія”, 2008), 240.
Вежбицкая, А. Семантические универсалии и описание языков (Москва: “Языки русской культуры”, 1999), 780.
Голубовська, І. О. Етнічні особливості мовних картин світу (Київ: Логос, 2004), 284.
Голубовська, І. О., Корольов, І. Р. Актуальні проблеми сучасної лінгвістики: курс лекцій (Київ: ВПЦ «Київський університет», 2011), 223.
Загнітко, А. П. Лінгвістика тексту: теорія і практикум: науково-навчальний посібник (Донецьк: ДонНУ, 2006), 289.
Залевская, А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: Избранные труды (Москва: Гнозис, 2005), 543.
Селіванова, О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми (Полтава, 2008), 712.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи викладання: Лекції, самостійна робота, відеоматеріали, відеопрезентації (Microsoft PowerPoint). Форми навчання: Письмове опитування, творче завдання (есей, рецензія), письмовий аналіз наукової літератури, підготовка презентації, контрольна робота з відкритими відповідями, підсумкова контрольна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (письмове опитування, письмовий аналіз наукової літератури, контрольна робота з відкритими відповідями), самостійну роботу (есей, підготовка презентації) та підсумкову контрольну роботу. Усі види робіт за семестр мають у підсумку: у максимальному вимірі 100 балів, у мінімальному – 60 балів. Підсумкова контрольна робота: РН 1.1-18; РН 2.1-2.6; РН 4.2-4.3 – 12/20 балів. Підсумкове оцінювання: залік.
Детальний опис форм, критеріїв, методів та організації оцінювання наведено у робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська мова
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Валерій
Федорович
Чемес
Кафедра загального мовознавства, класичної філології та неоелліністики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра загального мовознавства, класичної філології та неоелліністики
Навчально-науковий інститут філології