Комплексна дисципліна. Основи текстотворення. Частина 2. Комунікативний аспект текстотворення

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Основи текстотворення. Частина 2. Комунікативний аспект текстотворення
Код дисципліни
ДВС.3.06
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 22.1. На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення. ПРН 22.2. Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури. ПРН 22.3. Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів “Сучасна українська мова”, “Вступ до мовознавства”, “Основні напрями прикладного мовознавства”, “Лексико-граматичний аспект текстотворення”; 2. Знання теоретичних основ синтаксису сучасної української мови; 3. Володіння техніками та методиками традиційного лінгвістичного аналізу одиниць всіх рівнів організації системи української мови, елементарними навичками формального моделювання лінгвістичних явищ.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – підготувати фахівців філологічного профілю, які володіють концептуальними засадами комунікативної синтаксичної теорії та практичними навичками текстотворення; удосконалити навички функційного аналізу зв’язного мовлення з урахуванням багатоаспектної його природи, а також виробити уміння диференціювати принципи комунікативно-змістового та формально-граматичного членування речень-висловлень як одиниць тексту. Дисципліна передбачає вивчення основних етапів та сучасних напрямів комунікативної граматики; базових понять комунікативної організації висловлень і тексту; класифікаційні схеми та принципи диференціації висловлень; методи та прийоми комунікативного членування; а також – комунікативну парадигматику.
Рекомендована та необхідна література
Арібжанова І. Інверсія як поняття комунікативної граматики //Українське мовознавство. 2019. Вип. 1(49). С.62–83. Вінтонів М.О. Актуальне членування речення і тексту: формальні та функційні вияви. Донецьк, 2013. Загнітко А.П. Лінгвістика тексту: Теорія і практикум. Науково-навчальний посібник. Донецьк, 2006. Загнітко А.П. Теорія лінгвоперсонології : монографія. Вінниця, 2017. Костусяк Н.М. Особливості моделювання реми в монопредикативних конструкціях //Типологія та функції мовних одиниць. 2015. № 1(3). С.81–98. Меркулова Н. Ремоідентифікація в нечленованих висловленнях //Українське мовознавство. 2003. Вип. 28. С. 167–170. Сучасна українська літературна мова: Синтаксис /За заг. ред. І.К. Білодіда. К., 1972. С.431–509. Шевель С.М. Лінгвістичний аналіз тексту: методичні рекомендації. К., 2019.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Для засвоєння курсу “Комунікативний аспект текстотворення” заплановано такі форми навчання, як лекції, семінарські заняття та самостійна робота. Залежно від навчальних завдань і форми навчання передбачено використовувати комплексно традиційні та новітні методи навчання, зокрема – інтерактивні технології (за змішаного типу навчання – онлайн-технології). Дискусійні питання синтаксису потребують проблемного викладу (лекції з елементами дискусії, аналітичні доповіді на семінарському занятті, самостійна пошукова робота); навички комунікативного аналізу текстових одиниць у студентів формуються при виконанні навчальних і дослідницьких завдань (самостійна робота з теоретичними джерелами та мовленнєвим матеріалом, підготовка до презентації доповіді).
Методи та критерії оцінювання
Семестрову оцінку (максимальну – 60, мінімальну – 36) формують бали, отримані студентом за такі види робіт: 1. Усні відповіді, доповнення, бліц-опитування: 44/26; 2. Аналітична доповідь: 6/4; 3. Контрольна робота: 10/6. Підсумкове оцінювання проводиться у формі письмового іспиту: 40/24. Іспитовий білет складається із двох завдань: теоретичні тестові завдання (50%); практичне завдання / комунікативний аналіз текстових одиниць (50%); кожне питання оцінюється максимально 20 балами. Максимальні бали (100) студент отримує, якщо у повному обсязі володіє теоретичним матеріалом, демонструє фахове вміння диференціювати комунікативні засоби текстотворення, проявляє самостійність у навчально-дослідницькій роботі; мінімальні бали (60) – якщо студент не в повному обсязі володіє теоретичним матеріалом, не проявляє самостійності в навчально-дослідницькій роботі.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни