Комплексна дисципліна. Прагмалінгвістика. Частина 2. Соціо- і політична лінгвістика
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Прагмалінгвістика. Частина 2. Соціо- і політична лінгвістика
Код дисципліни
ДВС 3.03
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПРН 22.1 На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення.
ПРН 22.2 Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури.
ПРН 22.3 Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати матеріал курсів: «Соціально-політичні студії», «Лінгвокультурологія», комплексні дисципліни «Прагмалінгвістика. Ч.1», «Основи текстотворення. Ч.1», «Комп’ютерні технології лінгвістичного аналізу українського тексту», «Сучасна українська мова».
Знати теоретичні основи загального мовознавства; основи лінгвістики тексту, прагмалінгвістики, сутність мовленнєвої діяльності; базові основи соціології та політології.
Уміти сприймати та аналізувати інформацію; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби; створювати та аналізувати текст; збирати та аналізувати мовний матеріалу.
Володіти елементарними навичками наукового дослідження та роботи з інформацією у інтернет-ресурсах; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання фахових джерел; семного та семасіологічного аналізу слова; ораторського мистецтва; практикою слововживання та орфоепічними нормами.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити студентів з основами соціолінгвістики та політичної лінгвістики, дати уявлення про такі проблеми: взаємодія мови і суспільства, форми існування мови, функціонування мов у двомовному та багатомовному середовищі, взаємозв’язок мови і нації в історії та сьогоденні України, вплив мовної політики на мовне планування в державі та на формування української національної ідентичності. Дисципліна забезпечує вивчення політичного дискурсу, його впливу на суспільство, ролі мови в національній безпеці держави.
На прикладі українського суспільства та досвіду інших країн навчити аналізувати причини конфліктогенних мовних ситуацій в умовах білінгвізму / диглосії; проводити дослідження політичного дискурсу (самостійно) та соціолінгвістичні дослідження (колективно); на основі фахового аналізу їх результатів створювати аналітичні статті, есеї і репортажі для ЗМІ, що сприятиме формуванню активної громадської думки в Україні і долучатиме студентів до державницької діяльності.
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Масенко Л. Нариси із соціолінгвістики. К., 2010.
Мовна політика та мовна ситуація в Україні: аналіз і рекомендації. К., 2010.
Руда О. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі. К., 2012.
Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900-1941) : стан і статус. – Чернівці, 1998.
Додаткова:
Марусик Т. 30 років Незалежності: мовні акти, які змінюють Україну. К., 2022.
Масенко Л. Мова радянського тоталітаризму. К., 2017.
Електронні джерела
Ажнюк Б. М. Мовна політика: Україна і світ: Монографія. К., 2021: https://drive.google.com/file/d/1XPd8xME-yBIs2YsoaSWBBtqdYsn1yapa/view
Кравченко Л. Українська мова як засіб об’єднання суспільства та чинник національної безпеки України: http://ukr.movoznavstvo.knu.ua/wp-content/uploads/2021/08/2Kravchenko.pdf
Масенко Л. Суржик: між мовою і язиком. К., 2019. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/16244?show=full
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні, інтерактивні і практичні методи навчання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
• відповіді на семінарських заняттях;
• доповнення, участь у дискусії;
• написання тестів;
• бліц-опитування;
• виконання творчих завдань (есе, стаття, репортаж);
• написання контрольної роботи;
• підготовка і захист презентації.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання:
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 5 балів на кожному із 7 занять, доповнення – макс. 2 бали на кожному із 3 занять, бліц-опитування – макс. 2 бали на кожному із 2 занять, захист презентації – макс. 5 балів, написання тестів – макс. 7 балів, написання модульної контрольної роботи – макс. 10 балів, та підсумкової контрольної роботи – макс. 20 балів) та за самостійну роботу (виконання творчих завдань – макс. 4 бали за кожну із 2 робіт, підготовка презентації – макс. 5 балів).
Максимальна кількість балів – 100, а мінімальна – 60.
Проміжний контроль виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру.
Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни