КД. Прикладна фонетика. Частина 2. Основи фоносемантики та фоностилістики

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
КД. Прикладна фонетика. Частина 2. Основи фоносемантики та фоностилістики
Код дисципліни
ДВС.3.03
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 12.Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 22.1. На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення. ПРН 22.2. Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури. ПРН 22.3. Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування програми курсів «Вступ до мовознавства», комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» («Сучасна українська мова. Лексикологія. Фразеологія»; «Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія»; «Сучасна українська мова. Морфемологія. Словотвір»; «Сучасна українська мова. Парадигмологія»); курсу «Експериментальна фонетика. Фонетична експертиза усного мовлення». Студент повинен знати: загальну структуру сучасної української мови, базову інформацію про анатомію і фізіологію людини, фізичну природу звука, систему голосних та приголосних, мати загальне уявлення про склад, наголос та інтонацію; вміти: систематизувати інформацію, висловлювати власні думки й судження; аналізувати мовні явища в контексті екстра- й інтралінгвістичних характеристик; володіти елементарними навичками: пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; аналізу, порівняння та опису мовних явищ, дослідження усних і писемних текстів різних стилів.
Зміст навчальної дисципліни
Метою дисципліни є фахове ознайомлення студентів з основними теоретичними поняттями й прикладними аспектами фоносемантики та фоностилістики, історією їх становлення, місцем у колі гуманітарних, соціальних та природничих наук, методами дослідження; вивчення особливостей звукових одиниць і явищ у різних стилях, їхньої функційної специфіки й потенціалу; засвоєння основної терміносистеми фоносемантики та фоностилістики; вироблення й закріплення навичок лінгвістичної інтерпретації даних, отриманих внаслідок аналізу фонетичних засобів мови; окреслення перспектив розвитку сучасних фоносемантики та фоностилістики (сегментної та надсегментної (просодичної), можливостей прикладного застосування отриманих знань, умінь і навичок. Форми викладання і навчання: лекційні, практичні заняття, самостійна робота. Підсумкове оцінювання: не передбачено (проміжний контроль).
Рекомендована та необхідна література
Берковець В.В. Просодичні диференційні ознаки функціонального стилю в українській мові. Автореферат дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. – К., 2004. Власова Т. В. Звукосимволізм: сучасні лінгвістичні дослідження // Наук. записки кафедри слов’янських і германських мов: колективна монографія. – Новоград-Волинський, 2019. – С.292–334. Калита А. А. Фоносемантика у загальній системі фоносемантичного знання // «Наукові записки» Тернопільського держ. пед. університету ім. Володимира Гнатюка. – 1998. – Серія 8: Мовознавство. – № 1. – С. 130–135. Качуровський І. Фоніка. – К., 1994. Ситдикова І. В. Аналіз фоностилістичних концепцій у сучасній лінгвістиці // Мовні і концептуальні картини світу. – 2013. – Вип. 43(4). – С. 69–75. Українець Л. Ф. Фонетична конотація в українській поетичній мові ХХХХІ ст. : семантико-прагматичний вимір : монографія.  К.; Полтава, 2014.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: • відповідь на семінарі (усна доповідь чи презентація); • реферат; • творче завдання; • тести; • контрольна робота; • проміжний контроль – письмові тести та контрольні роботи за темами навчальної дисципліни; • підсумковий контроль – не передбачено (проміжний контроль).
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: максимальна кількість балів протягом 06 семестру – 100 балів: • відповідь на семінарі (усна доповідь чи презентація): РН 1.1; РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 2.1; РН 2.2; РН 2.3; РН 3.1; РН 4.1 – 21 бал; • реферат (усний чи письмовий): РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 4.1 – 15 балів; • творче завдання: РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 2.1; РН 4.1 – 28 балів; • тести: РН 1.3; РН 1.4 – 12 балів; • контрольна робота: РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 2.2 – 24 бали; • підсумкове оцінювання не передбачено (проміжний контроль). Семестрове оцінювання формує бал проміжного контролю. 30% від загальної суми балів, одержаних упродовж семестру з частини другої «Основи фоносемантики та фоностилістики» комплексної дисципліни «Прикладна фонетика» входять до семестрової кількості балів частини третьої «Комп’ютерне моделювання усного мовлення» комплексної дисципліни «Прикладна фонетика», яка викладається в шостому семестрі із формою контролю – залік.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни