Українська ономастика
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Українська ономастика
Код дисципліни
ДВС.3.08
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПРН 22.1 На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення.
ПРН 22.2 Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури.
ПРН 22.3 Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати весь обсяг матеріалу, передбачений програмою курсу «Сучасна українська мова: Лексикологія. Фразеологія. Фонетика. Фонологія. Морфемологія. Словотвір. Парадигмологія», а також теоретичні основи загального мовознавства.
Володіти елементарними навичками наукового дослідження та роботи з інформацією у інтернет-ресурсах; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання фахових джерел; методикою фонетичного, словотвірного, морфологічного та лексичного аналізу; навичками семного та семасіологічного аналізу слова; практикою слововживання та орфоепічними нормами; принципами збору, накопичення, обробки та пошуку мовного матеріалу.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити студентів із різними класами онімів, сучасними напрямами їх дослідження, місцем у системі як сучасної української мови, так і в різні історичні періоди її розвитку та функціонування; навчити студентів характеризувати одиниці кожного класу онімів щодо структури, лексичної бази, семантики, функції та конотації, аналізувати роль власних назв у сучасних номінаційних процесах, вдало застосовувати їх у суспільній комунікації.
Предметом навчальної дисципліни є вивчення природи і суті власних назв в семантико-словотвірному, функційному та прагматичному аспектах. Націлена вона також на вироблення умінь і навичок правопису онімів та роботи з різноманітними словниками.
Навчальний курс складається із двох частин: 1) Ономастика як розділ мовознавства. Антропоніміка; 2) Топоніміка. Інші розділи ономастики.
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Герасимчук В.А., Нечипоренко А.Ф. Антропоніми: історія і сучасність: навч. посіб. Кам’янець-Подільський, 2002.
Кравченко Л.О. Українська ономастика: антропоніміка: навч. посіб. К., 2014.
Скорук І.Д. Курсова та дипломна роботи з ономастики: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луцьк, 2014.
Додаткова:
Демчук М.О. Слов’янські автохтонні особові власні імена в побуті українців XIV-XVII ст. К., 1988.
Керста Р.Й. Українська антропонімія XVII ст. Чоловічі іменування. К., 1984.
Худаш М.Л. З історії української антропонімії. – К.: Наук. думка, 1977.
Кравченко Л.О. Практикум // Українська ономастика: антропоніміка : навч. посіб. К., 2014. С. 189–233.
Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. Словник-довідник. К., 1996.
Редько Ю. К. Довідник українських прізвищ, 1968: http://history.org.ua/LiberUA/DovUkrPr_1968/DovUkrPr_1968.pdf
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні, інтерактивні і практичні методи навчання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
• відповіді на семінарських заняттях;
• доповнення, участь у дискусії;
• написання тестів;
• бліц-опитування;
• виконання творчих завдань;
• написання контрольної роботи;
• підготовка і захист презентації.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання:
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 5 балів на кожному із 7 занять, доповнення – макс. 2 бали на кожному із 3 занять, бліц-опитування – макс. 2 бали на кожному із 2 занять, захист презентації – макс. 5 балів, написання тестів – макс. 7 балів, написання модульної контрольної роботи – макс. 10 балів, та підсумкової контрольної роботи – макс. 20 балів) та за самостійну роботу (виконання творчих завдань – макс. 4 бали за кожну із 2 робіт, підготовка презентації – макс. 5 балів).
Максимальна кількість балів – 100 балів, а мінімальна – 60.
• Підсумкове оцінювання: залік.
Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру.
Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни