Орфоепія слова і фрази

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Орфоепія слова і фрази
Код дисципліни
ДВС.3.11
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 12.Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 22.1. На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення. ПРН 22.2. Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури. ПРН 22.3. Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсів «Вступ до мовознавства», «Старослов’янська мова», частин комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» (далі – СУМ: «СУМ. Лексикологія. Фразеологія»; «СУМ. Фонетика. Фонологія»; «СУМ. Морфемологія. Словотвір»; «СУМ. Парадигмологія»); комплексної дисципліни «Історія української мови та діалектологія». Студент повинен мати належний рівень підготовки, знати: основні критерії літературної мови та її унормованості, базові елементи історії української мови, діалектології, анатомії та фізіології людини, природу звука, систему голосних, приголосних СУМ, їх змін у потоці мовлення, мати загальне уявлення про наголос та інтонацію; вміти: сприймати й систематизувати інформацію, висловлювати власні думки і судження, аналізувати й транскрибувати тексти, розрізняти вияви фонетичних діалектизмів, виявляти основні порушення вимовної норми; володіти навичками: роботи зі спеціальною літературою, пошуку інформації в наукових джерелах, застосування на практиці здобутих знань.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – фахове ознайомлення студентів-філологів з теоретичними і практичними аспектами вивчення орфоепічної системи сучасної української мови, нормами вимови звуків і звукосполук у системах вокалізму та консонантизму та нормами наголошування й інтонування слів і фраз з урахуванням огляду широкого кола питань: історії формування орфоепічної системи української мови, суспільного значення орфоепії, питань орфоепії і культури мовлення, орфоепії й риторики, техніки мовлення; вироблення умінь і навичок розрізняти нормативне усне мовлення і відхилення від норми, розуміти причини таких відхилень і шляхи їх усунення, здійснювати корекцію помилок власного і чужого усного мовлення в аспекті вимови звуків, наголошування й інтонування слів і фраз; транскрибувати тексти фонетичною та інтонаційною транскрипціями, розуміти поняття підтексту, володіти засобами інтонаційної виразності. Курс складається з двох модулів. Підсумкове оцінювання – залік.
Рекомендована та необхідна література
Багмут А. Й., Борисюк І. В., Олійник Г. П. Інтонаційна виразність звукового мовлення засобів масової інформації. – Київ, 1994. Бондаренко В.В. Навчальна програма до курсу «Орфоепічний практикум»: Навчальна програма для студентів Інституту філології. – К., 2008. Винницький В. Українська акцентна система: становлення, розвиток. – Львів, 2002. Дружинець М. Л. Українське усне мовлення: психо- та соціофонетичний аспекти : монографія. – Одеса, 2019. Жовтобрюх М. А. Основа і принципи української літературної вимови // Українська мова і література в школі. – 1976. – № 6. – С. 63–75. Митрополит Іларіон (Іван Огієнко). Український літературний наголос: мовознавча монографія. – Вінніпег, 1952. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. – К., 2008. – 271 с. Погрібний М. Українська літературна вимова. – Дніпропетровськ, 1992. Гливінська Л. Українська мова. Фонетика. Орфоепія: навч. посіб. – К., 2010. Типологія інтонації мовлення. – К., 1977.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: відповідь на семінарі (усна доповідь чи презентація); реферат; творче завдання; тести; контрольна робота; проміжний контроль – письмові тести та контрольні роботи за темами навчальної дисципліни; підсумковий контроль – залік.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: максимальна кількість балів протягом 05 семестру – 100 балів: відповідь на семінарі (усна доповідь чи презентація): РН 1.1; РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 2.1; РН 2.2; РН 2.3; РН 3.1; РН 4.1 – 21 бал; реферат (усний чи письмовий): РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 4.1 – 15 балів; творче завдання: РН 1.2; РН 1.3; РН 1.4; РН 2.1; РН 4.1 – 28 балів; тести: РН 1.3; РН 1.4 – 12 балів; контрольна робота: РН 1.3; РН 1.4; РН 1.5; РН 2.2 – 24 бали; підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни