Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 3. Морфемологія. Словотвір
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 3. Морфемологія. Словотвір
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів.
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
(ПРН 11, 15 - Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми")
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Базовими для вивчення цього предмету є знання з української мови за програмою середньої школи, а також знання, здобуті під час вивчення блоку дисциплін бакалаврату (Лексикологія. Фонетика. Фонологія. Вступ до мовознавства).
Студент повинен знати: структуру сучасної української мови; одиниці всіх структурних рівнів української мови та функції цих одиниць; фонологічну систему української мови, диференційні ознаки фонеми; вміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; аргументувати власний погляд на проблемні теоретичні питання; організовувати процес свого навчання й самоосвіти; володіти методиками лексичного, фонематичного і фонетичного аналізу мовних одиниць; елементарними навичками роботи з інформацією в інтернет-ресурсах, виокремлювати достовірний матеріал в інформаційному полі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у студентів цілісної системи знань про слово в аспекті його морфемної та словотвірної структури; вмінь і навичок, необхідних для фахового морфемного і словотвірного аналізу слова.
Предметом навчальної дисципліни є: морфема як мінімальна значеннєва одиниця мови, особливості її функціонування в мовленні, типи морфем, закономірності конструювання морфемних структур слів; словотвірні одиниці, види словотвірних типів, структура словотвірних гнізд, способи творення похідних в українській мові.
Навчальний курс складається із двох частин: 1. Морфемологія;
2. Словотвір.
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Горпинич В. О. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. К., 1999.
Клименко Н. Ф. Основи морфеміки сучасної української мови. К., 2000.
Морфологія сучасної українська мова. Морфемологія. Словотвір. Парадигмологія / Л.А. Алексієнко, О.М. Зубань, І.В. Козленко. К., 2014.
Додаткова:
Карпіловська Є. А. Суфіксальна підсистема сучасної української літературної мови: будова та реалізація. К., 1999.
Клименко Н. Ф. Словотвірна структура і семантика складних слів у сучасній українській мові. К., 1984.
Збірники вправ:
Козленко І. В. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. К., 2004.
Шемет В. Г., Макарець Ю. С. Сучасна українська мова. Морфеміка. Словотвір. К., 2013.
Електронні джерела
Динамічні процеси в сучасному українському лексиконі. К., 2008. http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002007
Морфемно-словотвірна база даних АСМСА. http://www.mova.info/.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота.
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
• відповідь на практичних заняттях;
• доповнення, участь у дискусії;
• написання тестів;
• написання самостійних контрольних робіт.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання:
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної:
– домашні завдання, усні відповіді, доповнення, участь у дискусії на практичних заняттях – макс. 2 бали на кожному із 8 занять;
– написання тестів – макс. 7 балів за кожний із 2 тестів;
– письмова самостійна (аудиторна) робота – макс. 7 балів за кожну із 2 робіт;
– підсумкова самостійна робота – макс. 14 балів.
Усі види робіт за семестр мають у підсумку:
– у максимальному вимірі – 60 балів,
– у мінімальному вимірі – 36 балів.
• Підсумкове оцінювання: іспит.
Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів,
мінімальна кількість балів – 24 бали.
Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни