Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 2. Фонетика. Фонологія

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 2. Фонетика. Фонологія
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. ПРН 2. ПРН 7. ПРН 8. ПРН 11. ПРН 15. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми"
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати загальну структуру сучасної української мови; одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови та їх функції; базову інформацію (зі шкільного освітнього курсу) про анатомію і фізіологію людини, а також мати елементарні уявлення про фізичну природу звука. Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; висловлювати власні думки і судження на основі знань із курсу «Вступ до мовознавства»; робити фонетичний аналіз одиниць української мови. Володіти елементарними навичками роботи з навчально-методичними посібниками; пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; аналізу та порівняння мовних явищ; застосування на практиці здобутих знань (для написання рефератів, модульних контрольних робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у студентів систематизованих наукових знань про базові поняття й проблемні питання фонетики: фахове ознайомлення з теоретичними і природничими аспектами вивчення звукової будови сучасної української літературної мови, з її сегментною та надсегментною підсистемами, з артикуляційними та акустичними прийомами експериментально-фонетичного методу; вироблення умінь і навичок транскрибувати тексти, інтерпретувати зміни звуків у мовному потоці з фонологічного погляду; засвоєння норм української орфоепії. Студенти вивчають основи теоретичної фонетики, зокрема основні поняття фонології, фонологічну інтерпретацію звукових змін, а також фонологічну характеристику надсегментних одиниць. Дисципліна складається з трьох частин: Частина 1. Сегментна фонетика. Частина 2. Надсегментна фонетика. Частина 3. Фонологія. Аналіз звуків мови у функціональному аспекті (фонологічному, власне лінгвістичному, соціальному).
Рекомендована та необхідна література
Основна Мойсієнко А.К., Бас-Кононенко О.В., Бондаренко В.В. та ін. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика: Підручник. К., 2013. Сучасна українська літературна мова / За ред. А.П.Грищенка. К., 1993. Сучасна українська літературна мова. Вступ. Фонетика / За ред. І.К.Білодіда. К., 1969. Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. К., 2002. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. К., 2008. Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова: Фонетика, орфоепія, графіка, орфографія. К., 1981. Додаткова: Тоцька Н.І. Голосні фонеми української літературної мови. – К., 1973. Збірники вправ: Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Орфоепія. Графіка і орфографія. Завдання і вправи. К., 1995. Словники: Орфоепічний словник / Укладач М.І. Погрібний. К., 1984. Орфоепічний словник української мови, В 2-х томах: Т. I. – К., 2001; Т. II. – К., 2003.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота. Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на практичних заняттях; • доповнення, проміжні експрес-контрольні роботи • реферат; • підсумкові контрольні роботи.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання: Домашні завдання, усні відповіді на практичних заняттях – макс. 2 бали на кожному із 10 занять, доповнення та проміжні експрес-контрольні роботи – макс. 2 бали на кожному занятті, написання 2 рефератів (самостійна робота) – макс. по 3 бали та за написання 2 підсумкових контрольних робіт – макс. по 12 балів. Усі види робіт за семестр мають у підсумку: - у максимальному вимірі 60 балів, - у мінімальному вимірі 36 балів. • Підсумкове оцінювання: іспит (письмова частина + усна частина) Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів, мінімальна кількість балів – 24 бали. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни