Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 2. Фонетика. Фонологія
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 2. Фонетика. Фонологія
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1.
ПРН 2.
ПРН 7.
ПРН 8.
ПРН 11.
ПРН 15.
Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми"
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати загальну структуру сучасної української мови; одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови та їх функції; базову інформацію (зі шкільного освітнього курсу) про анатомію і фізіологію людини, а також мати елементарні уявлення про фізичну природу звука. Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; висловлювати власні думки і судження на основі знань із курсу «Вступ до мовознавства»; робити фонетичний аналіз одиниць української мови. Володіти елементарними навичками роботи з навчально-методичними посібниками; пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; аналізу та порівняння мовних явищ; застосування на практиці здобутих знань (для написання рефератів, модульних контрольних робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у студентів систематизованих наукових знань про базові поняття й проблемні питання фонетики: фахове ознайомлення з теоретичними і природничими аспектами вивчення звукової будови сучасної української літературної мови, з її сегментною та надсегментною підсистемами, з артикуляційними та акустичними прийомами експериментально-фонетичного методу; вироблення умінь і навичок транскрибувати тексти, інтерпретувати зміни звуків у мовному потоці з фонологічного погляду; засвоєння норм української орфоепії. Студенти вивчають основи теоретичної фонетики, зокрема основні поняття фонології, фонологічну інтерпретацію звукових змін, а також фонологічну характеристику надсегментних одиниць.
Дисципліна складається з трьох частин: Частина 1. Сегментна фонетика. Частина 2. Надсегментна фонетика. Частина 3. Фонологія. Аналіз звуків мови у функціональному аспекті (фонологічному, власне лінгвістичному, соціальному).
Рекомендована та необхідна література
Основна
Мойсієнко А.К., Бас-Кононенко О.В., Бондаренко В.В. та ін. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика: Підручник. К., 2013.
Сучасна українська літературна мова / За ред. А.П.Грищенка. К., 1993.
Сучасна українська літературна мова. Вступ. Фонетика / За ред. І.К.Білодіда. К., 1969.
Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. К., 2002.
Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. К., 2008.
Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова: Фонетика, орфоепія, графіка, орфографія. К., 1981.
Додаткова:
Тоцька Н.І. Голосні фонеми української літературної мови. – К., 1973.
Збірники вправ:
Тоцька Н.І. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Орфоепія. Графіка і орфографія. Завдання і вправи. К., 1995.
Словники:
Орфоепічний словник / Укладач М.І. Погрібний. К., 1984. Орфоепічний словник української мови, В 2-х томах: Т. I. – К., 2001; Т. II. – К., 2003.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота.
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
• відповідь на практичних заняттях;
• доповнення, проміжні експрес-контрольні роботи
• реферат;
• підсумкові контрольні роботи.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання:
Домашні завдання, усні відповіді на практичних заняттях – макс. 2 бали на кожному із 10 занять, доповнення та проміжні експрес-контрольні роботи – макс. 2 бали на кожному занятті, написання 2 рефератів (самостійна робота) – макс. по 3 бали та за написання 2 підсумкових контрольних робіт – макс. по 12 балів.
Усі види робіт за семестр мають у підсумку:
- у максимальному вимірі 60 балів,
- у мінімальному вимірі 36 балів.
• Підсумкове оцінювання: іспит (письмова частина + усна частина)
Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів,
мінімальна кількість балів – 24 бали.
Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни