Екологічні й економічні процеси та їх моделювання 1

Освітня програма: Інформатика (перший (бакалаврський) рівень вищої освіти)

Структурний підрозділ: Факультет комп'ютерних наук та кібернетики

Назва дисципліни
Екологічні й економічні процеси та їх моделювання 1
Код дисципліни
ННД.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН2. Використовувати сучасний математичний апарат неперервного та дискретного аналізу, лінійної алгебри, аналітичної геометрії, в професійній діяльності для розв’язання задач теоретичного та прикладного характеру в процесі проектування та реалізації об’єктів інформатизації за галузями. ПРН3. Демонструвати знання закономірностей випадкових явищ, їх властивостей та операцій над ними, моделей випадкових процесів та сучасних програмних середовищ для розв’язування задач статистичної обробки експериментальних даних і побудови прогнозних моделей. ПРН7. Вміти застосовувати методологію імітаційного моделювання об’єктів, процесів і систем, планувати та проводити експерименти з моделями, прийняття рішень щодо досягнення мети за результатами моделювання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення дисципліни «Екологічні й економічні процеси та їх моделювання» академічний рівень студента повинен відповідати таким вимогам: Знати: матеріали стандартних курсів математичного аналізу, диференціальних рівнянь, чисельних методів. Вміти: ставити та розв’язувати оптимізаційні задачі; працювати з матрицями; знаходити екстремальні значення функцій; розв’язувати та досліджувати диференціальні рівняння та системи, зокрема, за допомогою чисельних методів. Володіти: елементарними навичками побудови моделей, роботи зі статистичною інформацією.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з: основними принципами побудови і дослідження найпоширеніших математичних моделей мікроекономіки та макроекономіки (теорії споживання та виробництва; ринкової взаємодії економічних агентів; статичними та динамічними балансовими моделями; моделями економічного зростання і розподілу інвестувань); основними принципами побудови і дослідження найпоширеніших математичних моделей динаміки популяцій, моделювання різних типів взаємодії між популяціями, використання цих принципів для самостійної побудови відповідних моделей; моделюванням еколого-економічної взаємодії (різні підходи до моделювання; балансові та оптимізаційні моделі; імітаційне моделювання), а також ознайомлення з прикладами їх застосування для потреб практики, зокрема, – для прогнозування динаміки конкретних явищ.
Рекомендована та необхідна література
1. Ляшенко І.М., Коробова М.В., Горіцина І.А. Моделювання економічних, екологічних і соціальних процесів: навчальний посібник. К.: ВПЦ «Київський університет», 2010. 320 с. 2. Ляшенко І.М., Мукоєд А.П. Моделювання біологічних та екологічних процесів. К.: ВПЦ «Київський університет», 2002. 340 с. 3. Базыкин А.Д. Нелинейная динамика взаимодействующих популяций. М., 2003, 368 с. 4. Пономаренко О.І., Перестюк М.О., Бурим В.М. Сучасний економічний аналіз: У 2ч. Ч.1. Мікроекономіка. Ч.2. Макроекономіка: Навчальний посібник. К.: Вища школа, 2004. 472 с. 5. Ляшенко І.М., Коробова М.В., Горіцина І.А., Колянова Т.В. Прості моделі пояснюють складні явища. Методичні рекомендації з курсів «Моделювання економічних та екологічних процесів», «Математична біологія». http://www.unicyb.kiev.ua/Library/MEEP. 6. Чарльз Г. Эдвардс, Девид Э. Пенни. Дифференциальные уравнения и краевые задачи. Моделирование и вычисление с помощью Mathematica, Maple и MATLAB. М: ООО ИД «Вильямс», 2008. 1104 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, лабораторні заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Cеместрове оцінювання: Максимальна кількість балів, які можуть бути отримані студентом, – 100 балів: Лабораторна робота 1 – 20/12 балів. Лабораторна робота 2 – 20/12 балів. Лабораторна робота 3 – 20/12 балів. Лабораторна робота 4 – 20/12 балів. Лабораторна робота 5 – 20/12 балів. Захист лабораторної роботи 1 – 5 передбачає здачу лабораторного проекту та відповіді на теоретичні питання за його темою. Підсумкове оцінювання у формі заліку: Залікові бали визначаються як сума оцінок/балів за всіма успішно оціненими результатами навчання, передбаченими даною програмою. Мінімальний пороговий рівень для сумарної оцінки за всіма компонентами становить 60% від максимально можливої кількості балів.
Мова викладання
Українська