Лексикологія і лексикографія сучасної сербської мови

Освітня програма: Сербська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лексикологія і лексикографія сучасної сербської мови
Код дисципліни
ННД 08.03
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН2.Ефективно працювати зі слов’янознавчою інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН6.Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності у галузі славістики. ПРН16.Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції сербського мовознавства і літературознавства, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН19.Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології. ПРН12.Аналізувати одиниці сербської та англійської мов, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН17.Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти сербської мови й мовлення
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Умови: опанування предметів «Вступ до мовознавства», «Вступ до слов’янської філології», «Українська мова», «Комунікативний аспект сучасної сербської мови». Вимоги: 1.Знати сербську лексику основних тематичних груп сфери побутової та суспільної комунікації; базові положення лексикології та лексикографії української мови; основні правила граматики, лінгвістичну термінологію, специфічні риси сербської мови у порівнянні з українською; 2. Вміти пов’язувати теоретичні знання з конкретними явищами сербської мови; перекладати тексти лінгвістичної та суспільної тематики; складати усні та письмові повідомлення; аналізувати мовні явища; оперувати загальною лінгвістичною термінологією. 3. Володіти загальними фактологічними знаннями гуманітарного характеру; сербською мовою на рівні просунутого користувача Б2; необхідними вміннями і навичками у всіх видах мовлення та двостороннього перекладу; методами пошуку та обробки інформації
Зміст навчальної дисципліни
Мета навчальної дисципліни: сформувати у студентів-славістів уявлення про, парадигматичні та синтагматичні зв’язки лексики сербської мови у порівнянні з українською та узагальнену картину розвитку лексикографії у контексті розвитку літературномовної ситуації, теоретичні засади, основні етапи укладання словників, методи і способи подачі інформації, ознайомитися з найважливішими філологічними словниками та сучасними лексикографічними базами сербської мови для подальшого використання їх у професійній діяльності.НД - частина Комплексу «Сучасна сербська мова», змістові модулі - ЗМ.1. “Лексикологія сербської мови, парадигматичні зв’язки у лексичній підсистемі мови”, ЗМ.2. “Історія розвитку, теоретичні засади та основні поняття лексикографії» та ЗМ .3. “Словники та сучасні лексикографічні бази сербської мови у контексті професійної діяльності філолога-славіста”. Навчання проводиться у формі лекцій і практичних занять з урахуванням самостійної роботи студента.
Рекомендована та необхідна література
1. Александар Белић – српски лингвиста века./Мршевић-Радовић Д.,Сувајџић Б., Милановић А. Књ.1 -3. Филолошки факултет универзитета, Београд, 2018. 2. Демська О., Вступ до лексикографії , Київ: видавничий дім «Києво- Могилянська академія», 2010. 3. Драгичевић Р. Лексикологија српскога језика, Београд: 2006. 4. Драгичевић Р. Граматика у огледалу семантике. Чигоја штампа, Београд, 2020. 5. Драгичевић Р. Српска лексика у прошлости и данас. Матица Српска, Нови Сад, 2018. 6. Караџић В. Српски рјечник. – Б/и, 1818. 7. Караџић В. Српски рјечник. – І – ІІ. - Б/и, 1852. 8. Речник српскохрватског књижевног и народног језика, Београд: Српска академија наука и уметности, 1959 - . 9. Речник српскохрватскога књижевног језика. – I – IV. – Нови Сад: Матица српска, 1967-1976. 10. Речник српскога језика. – Нови Сад: Матица српска, 2007.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні і практичні заняття, керівництво самостійною роботою та контроль за її виконанням, індивідуальні консультації, залік.
Методи та критерії оцінювання
Після лекцій проводяться практичні заняття із відповідних тем, на яких здійснюється оцінювання запланованих видів робіт та форм контролю: усна доповідь (max. 5), реферат/ есе (max. 10), доповнення, участь у дискусії (max. 3), презентація (max. 6), модульна контрольна робота (max. 15). Упродовж семестру перевіряються письмові роботи, проводяться індивідуальні консультації, оцінюється рівень засвоєння матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання. Підсумкова оцінка виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру та усної відповіді на іспиті. Мінімально позитивна кількість балів для отримання “зараховано”- 60 балів.
Мова викладання
Сербська, українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра слов'янської філології
Навчально-науковий інститут філології