Культура повсякденності

Освітня програма: ОПП Культурологія 2020

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Культура повсякденності
Код дисципліни
ОК 18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати, наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру ПРН 4. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування ПРН 5. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів ПРН 6. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій. ПРН 8. Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту. ПРН 10. Розпізнавати та класифікувати різні типи культурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні здобутки матеріальної та духовної культури, їхні суттєві риси; етапи та характеристики історико-культурного процесу; основи етики, естетики, соціології культури; базові культурологічні поняття та категорії; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень, у т.ч. методи філософії культури, культурної антропології, соціології культури. 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; пояснювати сутність феномену культури, її роль у людському житті; застосовувати поняттєво-категоріальний апарат теоретичної культурології для дослідження проявів повсякденного життя. 3. Володіти елементарними навичками роботи з консолідованою інформацією, а саме, отримувати та аналізувати інформацію з різних джерел та системно інтегрувати різнотипні інформаційні ресурси.
Зміст навчальної дисципліни
Частина курсу 1. «Теоретичні аспекти культури повсякденності» Феномен повсякденності як об’єкт наукового дослідження. «Повсякденнознавство» як науковий напрям. Джерела та методи вивчення культури повсякденності. Частина курсу 2. Структури культури повсякденності. Простір повсякденності: дім, поселення. Тіло людини у просторі культури повсякденності. Їжа в культурі повсякденності. Одяг, зачіска, косметика та аромати у повсякденному житті. Світ приватного життя в культурі повсякденності.
Рекомендована та необхідна література
Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм XV-XVIII ст. – К.: Основи, 1995. Т.1. Структури повсякденності: можливе і неможливе. Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого. – К.: ППС, 2004. – 206 с. Демчук С. Від бобра до фазана. Їжа західноєвропейського середньовіччя. – К.: Їжак,2021. Диса К. Історія повсякденного життя в ранньомодерній Європі. К.: Видавничий дім Києво-Могилянська академія, 2014. Шюц А., Лукман Т. Структури життєсвіту. – Харків: Фоліо, 2018. – 540 с. Фуко М. Історія сексуальності. – Т. 3: Плекання себе. – Х.:ОКО, 2000. – 264 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи: 1. Усна доповідь, доповнення, участь в дискусіях на семінарах: 18 / 30 балів. 2. Самостійна робота №1: Конспект першоджерел: 3 / 6 балів. Самостійна робота №2 Індивідуальна проектна робота, присвячена аналізу структур повсякденності (за вибором студента): 11 / 18 балів. 3. Контрольна робота: 4 / 6 балів. Усі види робіт в семестрі мають в підсумку: - у максимальному вимірі – 60 балів; - у мінімальному вимірі – 36 балів. Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Іспит у письмовій формі – 24 / 40 балів.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни