Концепції та основні поняття культурологічних досліджень

Освітня програма: ОНП Культурологія 2021

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Концепції та основні поняття культурологічних досліджень
Код дисципліни
ОК13
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1 Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів, та смислів, а також критично оцінювати можливості їхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем. ПРН 3 Аналізувати культурні права та свободи людини, форми та механізми їхньої ідентифікації, інкультурації, культурної адаптації з врахуванням регіональної специфіки. ПРН 6 Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення професійних питань, презентації результатів досліджень та проектів. ПРН 7 Оцінювати історичні здобутки та новітні досягнення культурології. ПРН 13 Планувати і виконувати наукові та прикладні дослідження у сфері культурології, генерувати та перевіряти гіпотези, збирати докази та аргументувати висновки
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень, зокрема методи філософії культури, культурної антропології, соціології культури, економіки культури; основні культурологічні поняття та категорії; основи теорії комунікації та візуальної культури; 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; застосовувати основні терміни, категорії и класифікації культурології в аналізі соціально-культурних явищ та процесів; виявляти сучасні тенденції співіснування різних культур в умовах глобалізації та міжкультурного діалогу. 3. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення та прогнозування стосовно політичних, економічних, культурно-мистецьких подій та явищ; використання іншомовних фахових культур. інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Сучасні моделі макроісторичних процесів (від цивілізаціонізму до диффузіонізму) Тема 2. Теоретичні моделі локальних культурних об’єктів (функціоналізм, структурний функціоналізм, американська соціальна антропологічна школа) Тема 3. Синергетичний підхід в дослідженнях соціокультурних процесів Тема 4. Структуралізм і пост структуралізм: розвиток проблемного поля досліджень культури(семантичні та семіотичні аспекти). Тема 5. Семіотика та культурологія: проблема взаємовідношення Тема 6. Поняття геокультури та соціокультурна концепція І. Валленстайна Тема 7. Cultural study як дослідницький проект Тема 8. Культурний простір міста : співвідношення приватного та публічного
Рекомендована та необхідна література
1. Культурологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. Авторів; за ред.. А.Є. Конверського. – Х.: Фоліо, 2016. – 863 с. 2. Леш С. Соціологія постмодернізму. – Л., 2005. – 384 с. 3. Габермас, Ю. (2000) Структурні перетворення у сфері відкритості: дослідження категорії громадянське суспільство; пер. з нім. А. Онішко. Львів: Литопис, 2000. 318 с. 4. Дельєж Робер. Нариси з історії антропології: Школи, автори, теорії / Пер. з фр. Євгена Марічева. — К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008 5. Дорогунцов С., Ральчук О. На вістрі цивілізаційних проблем //Вісник НАН України 2005. №5. С. 3‐6. 6. Мертон Р. К. Ефект Матвія в науці, ii:. накопичення переваг і символізм. інтелектуальної власності - www.hse.ru/science/igiti/ thesis3/ 3_6_1Merto.pdf 7. Павлова О. М. Вебер та веберіанство в контексті культурних досліджень // Культура і сучасність. 2021 - № 2. – С. 15-22. http://journals.uran.ua/kis/article/view/249207
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Усна доповідь, письмова проміжна та підсумкова контрольні роботи
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи: 1. Усна доповідь, доповнення та участь в дискусіях на семінарах: 30 / 50 балів 2. Самостійна робота (презентація базових концепцій культурологічних досліджень) – 12 / 20 балів Письмова проміжна та підсумкова контрольні роботи: 18 / 30 балів Всі види робіт в семестрі мають в підсумку: - в максимальному вимірі 100 балів х 0,6 = 60 балів - в мінімальному вимірі 60 балів х 0,6 = 36 балів Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Іспит у письмовій формі 24 / 40 балів
Мова викладання
українська