Національна мовна особистість у сучасних лінгвістичних вимірах
Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Національна мовна особистість у сучасних лінгвістичних вимірах
Код дисципліни
ОК 04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні
методики і технології, зокрема
інформаційні, для успішного й
ефективного здійснення
професійної діяльності та
забезпечення якості дослідження в
в конкретній філологічній галузі.
ПРН 9. Характеризувати
теоретичні засади (концепції,
категорії, принципи, основні
поняття тощо) та прикладні
аспекти обраної філологічної
спеціалізації.
ПРН 11. Здійснювати науковий
аналіз мовного, мовленнєвого й
літературного матеріалу,
інтерпретувати та структурувати
його з урахуванням доцільних
методологічних принципів,
формулювати узагальнення на
основі самостійно опрацьованих
даних.
ПРН 16. Використовувати
спеціалізовані концептуальні
знання з обраної філологічної
галузі для розв’язання складних
задач і проблем, що потребує
оновлення та інтеграції знань,
часто в умовах неповної/
недостатньої інформації та
суперечливих вимог.
ПРН 17.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:
1. Успішне опанування курсів бакалаврату.
2. Вільне володіння українською мовою (усно та письмово). Студент повинен знати:
норми сучасної української мови, історію української мови, історію української
літературної мови; вміти аналізувати й критично оцінювати власне та чуже мовлення,
аргументувати власний погляд на проблемні питання; організовувати процес свого
навчання й самоосвіти.
3. Володіння техніками та методиками традиційного лінгвістичного аналізу одиниць
усіх рівнів організації системи української мови; елементарними навичками роботи з
інформацією в інтернет-ресурсах, виокремлення достовірного матеріалу в інформаційному
полі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни - ознайомити студентів із теорією лінгвоперсонології, окреслити
коло актуальних проблем дослідження національної мовної особистості та мовної
свідомості в синхронії та діахронії у проєкції на проблеми сучасного українського
мовознавства; формувати уміння й навики застосовувати набуті знанні в процесі вивчення
колективної та індивідуальної мовних особистостей. Студенти знайомляться з основними поняттями сучасної лінгвоперсонології, історією
дефініцій відповідних термінів, типами мовних особистостей, проблемами дослідження
індивідуальної та колективної мовних особистостей, а також національної мовної
особистості в контексті національної культури. Особливу увагу звернено на структуру
національної мовної особистості в динаміці, зокрема на вербально-семантичний,
лінгвокогнітивний (пов’язаний із концептуальною та мовною картинами світу українців) та
мотиваційний рівні, одиниці цих рівнів та методику їх дослідження; на структуру мовної
свідомості індивіда, колективу й етносу; окреслено чинники, що впливають на формування
мовної особистості, у т.ч. національної мовної особистості.
Рекомендована та необхідна література
1. Вєнжинович Н. Фраземіка української літературної мови в контєксті когнітології та
лінгвокультурології. - Ужгород, 2018.
2. Глуховцева К. Мовна особистість сучасного студента та її історико-культурний тезаурус
// Культура слова. - Вип. 81. - 2014. - С. 111-і 14.
3. Гнатюк Л. П. Оказіональна деривація як вияв специфіки народного мовомислєння (на
матеріалі «Галицько-руських народних приповідок») // Українська мова. - Вип. 2(82). -
2022. - С. 23-37.
4. Голубовська і . О. Етнічні особливості мовних картин світу. - К., 2004.
5. Єрмоленко С. Я. Національна свідомість і виховання української мовної особистості //
Єрмоленко С. Я. Нариси з української словесності (стилістика та культура мови). - К., 1999.
- С. 353 - 358.
6. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: словник-довідник. - К., 2006.
7. Загнітко А. П. Теорія лінгвоперсонології. - Вінниця, 2017.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форм
контролю, описаних у п. 7.1.
Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не
передбачає додаткових форм оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну
кількість балів - 60, отримують «зараховано». Студенти, які не набрали мінімально
позитивної кількості балів - 60, отримують «незараховано». Студентам, які за семестр
набрали в сумі менше ніж 60 балів, для отримання заліку необхідно скласти матеріал за
темами, за якими є заборгованість, шляхом написання рефератів, наукових повідомлень або
ж за потреби виконати контрольну роботу.
7.3. Шкала відповідності оцінок
Зараховано / Passed 60 - 100
Не зараховано / Fail 0 - 59
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Лідія
Павлівна
Гнатюк
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології