Старослов’янська мова
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Старослов’янська мова
Код дисципліни
ННД.11
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію.
ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
ПРН 19. Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філологі
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Програма розрахована на студентів першого курсу, які мають базові знання з української мови за програмою середньої школи. Студент повинен знати: структуру сучасної української мови; одиниці всіх структурних рівнів української мови та функції цих одиниць; уміти: висловлювати власні думки щодо певних мовних фактів і явищ на основі шкільних знань з української мови; здійснювати фонетичний, морфемний, морфологічний та синтаксичний аналіз одиниць української мови; мати елементарні навички роботи з навчально-методичними посібниками, пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах, аналізу та порівняння мовних явищ, застосування на практиці здобутих знань.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення студентів із походженням старослов’янської мови, її фонетико-фонологічною, лексичною, морфологічною, словотвірною та синтаксичною системами в порівняльно-історичному аспекті на тлі мовних явищ і процесів індоєвропейського та праслов’янського періодів із проєкцією на відповідні мовні факти сучасних слов’янських мов, передусім української та російської, а також вироблення умінь і навичок застосовувати здобуті знання у процесі читання, коментування, перекладу і комплексного лінгвістичного аналізу старослов’янських текстів.
Дисципліна складається з двох частин: Частина 1. Вступ. Фонетико-фонологічна система старослов’янської мови та її проєкція на індоєвропейські та праслов’янські звукові процеси. Словниковий склад старослов’янських рукописів. Частина 2. Граматична система старослов’янської мови.
Рекомендована та необхідна література
Основна:
Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. К., 1998.
Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2001.
Цейтлин Р.М. Лексика старославянского языка: Опыт анализа мотивированных слов по данным древнеболгарских рукописей X – XI веков. М., 1977.
Додаткова:
Бирнбаум Х. Праславянский язык. Достижения и проблемы его реконструкции. М., 1987.
Вендина Т.И. Средневековый человек в зеркале старославянского языка. М., 2002.
Висоцький С.О. Київська писемна школа X–XII ст. – Львів–Київ–Нью-Йорк, 1998. С. 9–27.
Майборода А.В. Старослов’янська мова. К., 1972.
Німчук В.В. Київські глаголичні листки. – К., 1983.
Збірник вправ:
Гнатюк Л.П. Старослов’янська мова. Практикум: навч. посіб. для студентів філол. спеціальностей. 2-е вид. К., 2020.
Словник:
1. Старославянский словарь (по рукописям X – XI веков). 2-е вид. М., 1999.
Електронні джерела
Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2007. Режим доступу: http://chtyvo.org.ua/authors/Leuta_Oleksandr/Staroslovianska_mova/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру:
• завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
• відповідь на практичних заняттях;
• творчі завдання;
• участь у дискусії.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
•максимальна кількість балів протягом семестру – 60 балів;
• відповідь на практичному занятті, доповнення, виконання творчого завдання, участь у дискусії: РН 1.1–3.1 – макс. 7 балів на кожному із 6 занять (оцінюється залежно від повноти розкриття поставленого питання і виконання завдання);
•модульна контрольна робота – макс. 18 балів.
Підсумкове оцінювання: іспит
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Лідія
Павлівна
Гнатюк
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології