КД Сучасна українська мова. Частина 5. Синтаксис простого речення
Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
КД Сучасна українська мова. Частина 5. Синтаксис простого речення
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації.
ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати.
ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів.
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами.
ПРН 15.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» досинтаксичного рівня: «Лексика. Фразеологія», «Фонетика. Фонологія», «Морфемологія. Словотвір», «Парадигмологія»;
2. Знання теоретичних основ загального мовознавства, зокрема теорії мовних одиниць різних рівнів, парадигматичні та синтагматичні відношення;
3. Володіння елементарними навичками граматичного аналізу мовних одиниць дореченнєвого рівня.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – підготувати фахівців філологічного профілю, які володіють теоретичними знаннями та практичними навичками аналізу синтаксичної організації сучасної української мови, загальнонауковими та спеціальними лінгвістичними методами систематизації та характеристики зв’язного мовлення, теоретично-поняттєвою базою синтаксису простого речення.
Навчальна дисципліна «Сучасна українська мова. Синтаксис простого речення» передбачає вивчення базових понять синтаксичної науки (синтаксична одиниця, семантико-синтаксичні відношення, формально-граматичні звʼязки, моделі словосполучень, члени речення, елементарні / неелементарні структури) та граматичних ознак простого речення (структурно-семантична організація речення і й типологійно-класифікаційні його схеми); опанування навичками синтаксичного аналізу речення, семантико-структурного моделювання реченнєвих структур.
Рекомендована та необхідна література
Арібжанова І. М. Структура простого речення (формально-граматичний аспект) : навч. посіб. Київ, 2001.
Арібжанова І. М. Сучасна українська мова. Базові поняття синтаксису : навч. посіб. Київ, 2016.
Вихованець І. Р. Граматика української мови: Синтаксис. Київ, 1993.
Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис. Донецьк, 2001.
Курс сучасної української літературної мови. Т. ІІ: Синтаксис / За ред. Л. А. Булаховського. Київ, 1951.
Мойсієнко А. К. Структурно-семантична організація простого ускладненого речення : : навч. посіб. Київ, 2006.
Сучасна українська літературна мова: Синтаксис / За заг. ред. І. К. Білодіда. Київ, 1972.
Сучасна українська мова: Синтаксис: підручник / А. К. Мойсієнко, І. М. Арібжанова, В. В. Коломийцева та ін.; за ред. А. К. Мойсієнка. Київ, 2013.
Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. Ч. 2. Київ, 2019.
Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. Київ, 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Для засвоєння курсу “Сучасна українська мова. Синтаксис простого речення” заплановано такі форми навчання, як лекції, практичні заняття та самостійна робота. Залежно від навчальних завдань і форми навчання передбачено використовувати комплексно традиційні та новітні методи навчання, зокрема – інтерактивні технології (за змішаного типу навчання – онлайн-технології).
Дискусійні питання синтаксису потребують проблемного викладу (лекції з елементами дискусії, самостійна пошукова робота); навички синтаксичного аналізу у студентів формуються при виконанні навчальних і дослідницьких завдань (практична робота, самостійна робота з теоретичними джерелами та мовленнєвим матеріалом).
Методи та критерії оцінювання
Загальну оцінку (максимальну – 100, мінімальну – 60) формують бали, отримані студентом за такі види робіт:
1. Усні відповіді, доповнення, бліц-опитування: 50/27;
2. Тестові завдання: 30/21;
3. Контрольна робота: 20/12.
Максимальні бали студент отримує, якщо у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, демонструє уміння вичерпного аналізу синтаксичних одиниць, проявляє самостійність у навчально-дослідницькій роботі; мінімальні бали – якщо студент не в повному обсязі володіє навчальним матеріалом, не проявляє самостійності в навчально-дослідницькій роботі.
Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – “зараховано”. Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – “незараховано”.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Ірина
Миколаївна
Арібжанова
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології