Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 3. Морфемологія. Словотвір

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 3. Морфемологія. Словотвір
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. (ПРН 11, 15 - Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми")
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Базовими для вивчення цього предмету є знання з української мови за програмою середньої школи, а також знання, здобуті під час вивчення блоку дисциплін бакалаврату (Лексикологія. Фонетика. Фонологія. Вступ до мовознавства). Студент повинен знати: структуру сучасної української мови; одиниці всіх структурних рівнів української мови та функції цих одиниць; фонологічну систему української мови, диференційні ознаки фонеми; вміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; аргументувати власний погляд на проблемні теоретичні питання; організовувати процес свого навчання й самоосвіти; володіти методиками лексичного, фонематичного і фонетичного аналізу мовних одиниць; елементарними навичками роботи з інформацією в інтернет-ресурсах, виокремлювати достовірний матеріал в інформаційному полі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у студентів цілісної системи знань про слово в аспекті його морфемної та словотвірної структури; вмінь і навичок, необхідних для фахового морфемного і словотвірного аналізу слова. Предметом навчальної дисципліни є: морфема як мінімальна значеннєва одиниця мови, особливості її функціонування в мовленні, типи морфем, закономірності конструювання морфемних структур слів; словотвірні одиниці, види словотвірних типів, структура словотвірних гнізд, способи творення похідних в українській мові. Навчальний курс складається із двох частин: 1. Морфемологія; 2. Словотвір.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Горпинич В. О. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. К., 1999. Клименко Н. Ф. Основи морфеміки сучасної української мови. К., 2000. Морфологія сучасної українська мова. Морфемологія. Словотвір. Парадигмологія / Л.А. Алексієнко, О.М. Зубань, І.В. Козленко. К., 2014. Додаткова: Карпіловська Є. А. Суфіксальна підсистема сучасної української літературної мови: будова та реалізація. К., 1999. Клименко Н. Ф. Словотвірна структура і семантика складних слів у сучасній українській мові. К., 1984. Збірники вправ: Козленко І. В. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. К., 2004. Шемет В. Г., Макарець Ю. С. Сучасна українська мова. Морфеміка. Словотвір. К., 2013. Електронні джерела Динамічні процеси в сучасному українському лексиконі. К., 2008. http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0002007 Морфемно-словотвірна база даних АСМСА. http://www.mova.info/.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота. Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на практичних заняттях; • доповнення, участь у дискусії; • написання тестів; • написання самостійних контрольних робіт.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання: Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: – домашні завдання, усні відповіді, доповнення, участь у дискусії на практичних заняттях – макс. 2 бали на кожному із 8 занять; – написання тестів – макс. 7 балів за кожний із 2 тестів; – письмова самостійна (аудиторна) робота – макс. 7 балів за кожну із 2 робіт; – підсумкова самостійна робота – макс. 14 балів. Усі види робіт за семестр мають у підсумку: – у максимальному вимірі – 60 балів, – у мінімальному вимірі – 36 балів. • Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів, мінімальна кількість балів – 24 бали. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська